Nieuwe grafische kaart in de iMac G5?
Een tijdje geleden schreven we dat er volgens ThinkSecret binnenkort een nieuwe iMac G5 komt met Mac OS X 10.4 Tiger. Waarschijnlijk wordt de kloksnelheid verhoogd naar 2GHz maar over de grafische kaart zijn er nog geen geruchten. Daarom zet ik even de mogelijkheden op een rij.
Sinds de introductie van de iMac G4 (USB 2.0) in september 2003 beschikt de iMac over een Nvidia GeForce FX5200. Hiermee is de houdbaarheidsdatum van de grafische kaart al lang overschreden in mijn ogen. Op dit moment zijn er twee budgetkaarten: de ATI Radeon X300 en de Nvidia GeForce 6200. Beide zijn bedoelt als PCI-Express videokaarten maar omdat veel computergebruikers geen moederbord hebben die deze nieuwe interface ondersteunt hebben zowel ATI als Nvidia beslist ook AGP varianten te maken van deze kaarten. Dit is zeer belangrijk voor Apple vermits alle Mac’s beschikken over een AGP interface. Waneer Apple de sprongt neemt naar PCI-Express is nog niet duidelijk.
De Nvidia GeForce 6200 is een goede nieuwe budget grafische kaart die geschikt is om de recente games zoals DOOM 3 relatief goed te draaien. In tegenstelling tot Nvidia hebben de ATI ingenieurs gebruik gemaakt van de bestaande architectuur van de Radeon 9600 om de ATI Radeon X300 (en X600) te ontwikkelen. Dit verklaart waarom de budget kaart van Nvidia het stukken beter doet in PC benchmarks dan de goedkopere ATI kaarten.
Ondertussen is er al enige tijd een AGP versie van de Nvidia GeForce 6200 beschikbaar voor PC gebruikers. De ATI Radeon X300 met AGP interface is nog nergens opgedoken. Alhoewel Nvidia nog geen Mac variant heeft aangekondigd van de GeForce 6200 is de stap erg dichtbij volgens mij. Daarom denk ik dat de hudige Nvidia GeForce FX5200 zal afgelost worden door de GeForce 6200 in de iMac G5 en PowerMac G5.
Archief
- There's always One More Thing… 2017.06.01
- De 6 irritantste Apple-meldingen en hoe je ze uit zet 2017.05.31
- Apple’s Carpool Karaoke start 8 augustus 2017.05.31
- ‘Nieuwe iPads, MacBooks én Magic Keyboard op WWDC 2017’ 2017.05.31
- Waarom de ‘iPhone 8’ anders gaat heten 2017.05.31
- Mobiel betalen in het OV loopt uit op flop 2017.05.31
- Nest Cam IQ: beter beeld, minder cloud 2017.05.31
- Apple zet serieus in op eigen 4G-chips 2017.05.30
- Essential Phone: oude bekende geeft eigenzinnig antwoord op de iPhone 2017.05.30
- Nieuwe Mac-app van maker Pixelmator op komst 2017.05.30