OMT Driehoek Copy 3

PCI dan PCI-X en nu PCI Express

Vroeger was de PowerMac G4 uitgerust met PCI sloten voor mogelijke uitbreidingskaarten. Met de introductie van de PowerMac G5 heeft Apple ervoor gekozen om hun high-end modellen uit te rusten met PCI-X expansie sloten. Veel PC moederborden worden al enige tijd uitgerust met PCI Express voor zowel de videokaart als uitbreidingskaarten. Met de vorige update van de PowerMac G5 heeft Apple ook gekozen voor de PCI Express standaard.

Veel Pro gebruikers hebben geinvesteerd in PCI of PCI-X kaarten die nu onbruikbaar zijn in de nieuwste PowerMac’s. Gelukkig komt Texas Instruments met een oplossing. Door gebruik te maken van de XIO2000 PCI Express bridge chip is het mogelijk om PCI en PCI-X kaarten te gebruiken in een PCI Express slot. Zo kan een PCI Express 1x slot gebruikt worden om tot 6 PCI of PCI-X kaarten aan te sluiten. De plaats binnen in de PowerMac of PC zal uiteraard de beperkende factor zijn voor het aantal PCI en/of PCI-X aansluitingen. De nieuwe PowerMac G5 is uitgerust met twee PCI Express 4x sloten, een PCI Express 8x slot en een PCI Express 16x slot voor de videokaart.

Texas Instruments stelt enkel de chip ter beschikking van hardware ontwikkelaars. Nu zijn er dus nog geen bridges beschikbaar op de markt voor consumenten maar het zal ongetwijfeld niet meer lang duren. Meer informatie over de XIO2000 PCI Express bridge chip kan je hier lezen.

Archief