OMT Café #420: Draken, heksen en Carice
Met een allerlaatste persbijeenkomst sloot Apple het jaar 2016 afgelopen donderdag af, althans, als het om productonthullingen gaat. Met een overkoepelende TV-app voor Apple TV en iOS kunnen we voorlopig weinig in Nederland. Ook de grote gratis 10.3-update van Final Cut Pro zal maar een beperkte doelgroep aangesproken hebben, maar hoe anders was dat met Apple's nieuwe MacBook Pro.
Transcriptie
00:00
Ga je mij vertellen dat Oscar Hammerstein in Rotterdam woont? Jazeker. En Buisman, dat was hem. John Buisman. Buisman. John Buisman woont ook in. Ja, die kwam je vanochtend tegen. Die kwam vanochtend tegen met hele grote zakken vol met troep. En waarom denk je Hoe zag je zo snel dat het troep was, Lucas? Nou, hij liep naar de roemelmarkt bij mij om de hoek. Waren het wel tassen van de gamma, trouwens? Nee, Nee, en ook niet van de B. Dat kan ik in ieder geval zeker zeggen. Ook niet van de IKEA. Dus. Nee, nee. Hij heeft de Want John Buisman kennen we naast Lunatic van de Gamma? Van de Gammaareclame. Hij is toch anders met die andere. We doe het zelf, maar ik ken niet zonder de gamma. Nee, ik kan niet zonder. Nee. Waardenberg. Ik ken niet kan niet zonder. En die andere was toch Waardenberg, of niet? Ja, volgens mij ook. Ook een Rotterdammer. Maar dat was niet het duo van weleer, toch? Nee, dat was dat was. Waardenberg en De Jong. Ja, Wilfried de Jong. Wilfried de Jong. Maar ook een Rotterdammer. Maar Waardenberg sport dan weer op onze sportclub.
00:01
Ja. Hij heeft gespoord. Dat was voor de marathon. Toen zat ik eens een keer. inmiddels heeft mijn of onze sportclub, waar Jan en ik sporten. Die heeft hokjes die dichten kunnen. Maar voorheen was het gewoon allemaal open. Stond je lekker in je blote nixtie tegenover elkaar te douchen. En toen keek ik er eens een keer op, toen stond ik recht in de het klokkenspel van Waardenberg te kijken. Maar Koen, als je dat zou moeten opschrijven, dan zou je. dan doe ik dat liever niet. OK. Maar ja, als je een theaterganger was geweest. dan was je dat toch volgens mij ook al een keer overkomen op het podium? Ja, ja. Theater hoor je gewoon in je blote blote snikkel gewoon over het podium te rennen. In ieder geval een andere. Als je Hans Kesting heet. Sowieso überhaupt een rol bij TGA hebt. dan moet je sowieso in je blote snikkel. Waar moet de broek uit. TGA, Toneelgroep Amsterdam? Ja. Kom op, Jan, dat hoor je te weten. TGA? Ik heb er ook nog nooit van gehoord. was toch OTT of zo, OTT? Nee, dat is niet Theatergroep Amsterdam. Daar kom je niet uit met OTT. Onvoltooid tegenwoordige tijd is zoiets. Ja.
00:02
Maar goed. Ja, fijn. Nou, dat is weer zo'n ander beginnetje. Ja, inderdaad. Welkom allemaal. Ja. Lang geleden alweer. Oom TKV, het moest maar weer eens, he. Ja, want er is afgelopen donderdag iets gebeurd. Ja. Nou, daar wou ik ook wel. Kijk, we zitten hier natuurlijk vanwege de kin die donderdag inderdaad heeft plaatsgevonden. Ja. Ja. Maar Jan, kijk ik jou even in eerste instantie aan. Ja. Koen was in het buitenland, in eerste instantie? Het zal ook eens een keer niet. Dus ik dacht van Ik chat Jan even, Joh, gaan we koot kijken? Nee, zegt Jan, ik ga naar een concertje in Amsterdam. Ja, dat was. Op donderdagavond, zevenentwintig oktober, als Tim Cook het podium bestijgt van. Nou ja, het punt is dat mijn partner had namelijk kaartjes gekocht voor een band. Belg. Dat je een zakelijk partner? Ja, ik wou het partner klinkt wel beter dan. Partner klinkt echt zo van Ja, ik ben homo, maar ik durf er niet voor uit te komen. Dus mijn partner. Mijn ega, die tegenover mij zit hier aan deze tafel. Je ego. Tonger, he. Die had kaartjes gekocht voor een Belgisch bandje genaamd Bazar. Ja. Nee, Bazard. Bazard? O. Alle Bazard.
00:03
Alle Bazard. Van het bekend van het liedje Jout. Oh ja. En um en en en en en die flapdrol. die bedacht toen in een keer dat die in Indonesie zou zijn. Dus toen zat ik daar met twee kaartjes. Dus die heb ik nog geprobeerd te slijten. Onder andere aan jou, Lucas. Maar ja, jij wilde niet, want je moest zo nodig kinood kijken. Ja. En toen kreeg ik van jou de opmerking van O, jij bent nog ben jij gelooft er nog in. Jij bent nog zo'n Apple. Jeetje, jog. zullen we kijken. En vervolgens vervolgens ging de boot weer stuk. waar Koen op mee moest varen in Indonesie. Nee, dat is geheim, Jan. Was hij spontaan eerder. Boten gaan nooit stuk van die maatschappij. Precies. Met als gevolg dat we alsnog met z'n tweeen naar Bazar konden. maar toen waren we eigenlijk onderweg naar Amsterdam. Basard. van goud. En toen hadden we toch eigenlijk zoiets van Joh, we gaan toch maar stiekeme gewoon de keyoot kijken. Jeetje, waarom? Want ik keek toen op my Friends. G. O, die reden toen boven Amsterdam ergens. Ja, we zouden dus uiteindelijk. We moesten eerst nog in Deventer zijn. Toen zouden we uiteindelijk naar Amsterdam gaan om daar naar een bazaar te gaan. Toen dacht je rij maar door. En ik was hartstikke moe, net terug van die reis. En Jan zou vooral meegaan omdat ik daar naartoe wou.
00:04
En toen dacht ik Even kijken hoe duur die kaartjes waren. Nou, het bleek ze maar vijftien euro per stuk geweest te zijn. O, toen ze kochten ook zoiets van Nou, dan. Maar het gaat wel achteruit met Twitter. Want vroeger was het zo dat als Koen een fiets nodig had. dan riep je op Twitter je heb een fiets nodig en had hij binnen een minuut een fiets. En nu bied je gewoon gratis kaartjes uit naar Bazar en nul respons. Bazar. Nee, dat is waar. Ja. Maar misschien heb je het gewoon verkeerd gespeld op Twitter. Dat jij je Bazaar ken ik niet. Terwijl het echt een leuk bandje is. Is dat die van die, waarvan ik een tijd geleden zei de Belgische spinvis, is dat het? Ja, precies. O, dat is best een leuk bandje. Maar het mooie is, ze komen binnenkort. Naar Rotje Knor. Ik bedoel maar. Precies. Ik geloof naar Rottown. Ja, hoe moeten we jou omschrijven? Ja, omschrijf maar als de Belgische spinnenvis. Wat die helemaal waar is, maar. Nee, dat was de eerste ingeving. Want ze zijn niet alleen. Ze zijn met z'n meerdere. vier b. Hoe noem je dat? Als je een groep vissen hebt. Een zwerm uit. Een school. Een school. Ja.
00:05
Spinchool. Een school spinvissen. Goed. Anyway, de keynote, donderdag. Ja. Dus uiteindelijk hebben we gewoon lekker allemaal thuis voor de buis zitten kijken. Lekker ieder voor zich. Ja. Ieder voor zich. Thuis op de buis via de Apple. En we hebben nog helemaal niet nabesproken daarna. Nee. Nee. Dus we zitten hier nu ook voor het eerst met z'n naam. ik wel, maar we zitten nu met z'n drieen voor het eerst bij elkaar, onvoorbereid. Ja, waar zit de discussie tussen jullie over. Want het is wel. De meningen zijn wel verdeeld, zeg maar. Ja. Er zijn natuurlijk twee onderwerpen. Een is Apple TV met de TV-app. en de andere is de nieuwe MacBook Pro. Nou, er is eigenlijk maar EEN onderwerp en er is nog niks. Er was over de Apple TV. Nou ja. Nou, zullen we daar dan maar even mee beginnen? Precies. Dat je het beste voor het laatst bewaar. Wat ik me afvraag met die Apple televisie is. Heeft Apple nu inderdaad z'n belofte ingelost. en is dit nu inderdaad het antwoord? Nou, laten we televisie kijken. Voordat je die vraag stelt. Misschien eerst even. Waar hebben we het over? We hebben het over een app. We hebben het over een app. En die app stelt jou in staat. om door al jouw apps heen te zoeken. Dus je hebt bijvoorbeeld. Je hebt een televisie-app van ESPN. een televisie-app van ABC,
00:06
HBO, noem het maar op. Je hebt allerlei verschillende apps waar programma's in zitten. Ja, daar heb ik het zo meteen. Maar je hebt allerlei verschillende apps op je Apple TV. die allemaal content hebben, televideo content. En nu is het zo dat als je iets wilt zien. dan moet je je helemaal wezenloos zoeken. Welke app zal dateren? iTunes die gekocht iTunes Store of ik het. Het stomme was, en dat begreep ik niet helemaal. Want volgens mij bij het nieuwe TVS. liet Apple zien hoe je met Siri dit al eigenlijk kon doen. Namelijk over al die apps heen zoeken van Ik wil de nieuwste film met Tom Cruise. en dan liet hij ze zien in Hulu of in Netflix. of op in iTunes. en dan kon je zelf vervolgens kiezen welke van die tools je wou gebruiken daarvoor. Ja, klopt. En dat was er wel. Ja, klopt. Maar dat is search en de nieuwe tv-app heeft ook browse. Dus dat je. Ja, het is meer, he. Het is ook een beetje is ook gecureerd gedeeld van Kijk deze film. Nee, true. Ja. Maar dus uiteindelijk het overkoepelende, dat zat er eigenlijk al een beetje in. En het is nog meer, want het is namelijk universeel.
00:07
Dus het is nu ook het is nu ook. Iedereen kan op in iOS. Dus ook voor je, je je iPad en volgens mij ook voor je Mac. Dat nog toen dat op Netflix kwam. Dat was echt supertof. Dat je op Netflix iets kon kijken op je Apple TV. en dan kon je vervolgens doorgaan op. als je dan naar de Netflix-app op je iPhone ging. dan wist hij precies waar je gebleven was op de Apple TV. Dat zit hier nu kunnen. Ja, precies. Maar dan niet bij Netflix. die gedachte die jij had, had ik ook. Ik dacht van Haar eigenlijk dit is de Apple TV. Eigenlijk zou dit de enige app moeten zijn van de Apple TV, he. Dat is alles draait om. Nee. Een beeld in principe. Dat is de main feature van de Apple TV. Ja, de main feature. Maar dat was natuurlijk oorspronkelijk ook het idee. Apple. Dat was het oorspronkelijke idee van Apple toen ze met die Apple TV aan de slag gingen. is dat ze een soort iTunes ervan wilden maken. Maar dat kreeg ze niet voor elkaar met de contentleveranciers. Dus nu. Ze hebben het er gewoon eigenlijk omgedraaid. Ze laten de contentleveranciers eerst hun eigen app bouwen. En volgens leggen ze er een laag overheen, heb je alsnog je uitje. Nou, ik denk dat die contentleveranciers het eng vinden inderdaad.
00:08
om alleen maar onderdeel te zijn van iets van Apple. Dus, he. Ja, want je gaat ook echt uit de tv-app naar de Hulu-app. naar de ESPN-app, naar de. Alleen zie je daar dus zo min mogelijk van. Want je kiest in die tv-app kies je wat je wilt gaan kijken. En dan ga je vervolgens naar de daadwerkelijke app om te kijken. Maar dan zie je gewoon. Dan zit je al full screen in de content. Ja. Maar dus alleen maar onderdeel zijn van die tv-app. dat is een stap te ver voor al die contentaanbieders. En op deze manier durven ze het blijkbaar wel aan. Om je eigen app uit te brengen. die compatible is met de tv-app van Apple. Ja, je eigen app met je eigen features. Het is voor het leven van de gebruiker wel natuurlijk een beetje apart. Want Het is toch in iedere keer waar je een filmpje ook kijkt. De ene keer is de interface zo, de andere is het weer zus. Nou ja, nee. Dat is een nadeel. Maar ook weer het voordeel voor de extra dingen die je dan als appbouwer kan maken. Dus als als ESPN allemaal gekke dingen wil met sport en zo. dan kunnen ze dat nog steeds doen. Als je vanuit de TV-app naar die verschillende aanbieders gaat. dan krijg je dus die interface pas te zien. als je klaar bent met het kijken van de content. Dus ik zoek in de tv-app zoek ik naar een nieuwe film.
00:09
en die blijkt op Hulu te staan. Dan word ik meteen naar die film gaan naar de film. En pas als de film is afgelopen, dan kom ik weer in de Hulu-interface. Maar ik kan me ook voorstellen dat de TV-app. een ingang is om zeg maar al je sportfilmpjes te kijken. Ja. Dus dan. Maar goed, ik weet niet hoe het allemaal gaat uitwerken. Nee. Nou ja, en hoe het gaat uitwerken. Het grote probleem volgens mij is er een tweeledig probleem. Het eerste probleem is dat het grotendeels alleen voor Amerika is. Het komt ook in december uit, alleen maar in Amerika nog, vooralsnog. Want al die aanbieders die onderdeel zijn van de tv-app. of die er compatible mee zijn. dat zijn inderdaad met name de ESBN's en de HBO's en zo die het hier allemaal niet doen. En een nog veel groter probleem de contentleverancier van de wereld, die zit er niet in, of in ieder geval nog niet in. dat is Netflix. Dat is. Dat kan. De Beatles hebben natuurlijk ook jarenlang niet in iTunes gezeten. Dus dat kan natuurlijk ook weer een leuk nieuws uit. Ja, maar dat vind ik wat anders. Want Netflix is juist. Ik weet dat Netflix voor een groot deel afhankelijk is, zeg maar van de Apple TV. De Apple TV is geloof ik by far de grootste. of in ieder geval Apple is by far de grootste Netflix-afnemer qua.
00:10
Waarom zouden ze niet willen? Ze willen. Dan zijn ze een beetje de. Ja. Nou, dan zijn ze. Kijk, meestal gaan mensen openen de Netflix-app. dan kunnen ze alles monitoren. en zien wat mensen zoeken en waar ze dan vervolgens op klikken. En als ze bestaan starten met het zoeken in de Apple TV-app. En vervolgens gaan ze echt daar rechtstreeks te film in zoals je het zei. Ja. Ja, dan sla je al hun dingen die ze zullen promoten heen. Want Netflix wil eigenlijk de tv-app zijn. We pushen. Netflix wil dat je niks anders meer kijkt dan Netflix. want het aanbod is zo groot dat je gewoon lekker daar gaat browsen en iets uitkiest. En nu zou het dus net zo goed zijn dat je ergens anders terechtkomt. En als je terechtkomt in Netflix, ja, dan kom je alleen maar. dan kom je alleen maar de content kijken. En dat is niet genoeg voor ze. Maar. Dus er zit wat in. Maar ja. Maar ja, dat crikken van de tv is toch. Maar er is nog wel een tweede probleem. Want ja, een derde probleem. En dat is dat het toch best wel kostbaar wordt. Als je van al die eh. want voor Netflix betaal je, voor HBO betaal je, voor ESPN betaal je dan weet je. Voor al die dingen moet je apart abonnementen afnemen.
00:11
Maar het gaat meer om hoe je het ontsluit. En dat is de TV klopt. De app doet niks qua bundels of kopen. Nee, maar het is gewoon ontsluiten en het vinden van alle mensen. Ja, maar het gaat pas werken als je veel abonnementen hebt. Want anders heb je alsnog een beetje een een succes. Als je alleen als dan nu toch? Nee, dat is waar. Maar inderdaad het idee van de TV die app is van het maakt niet meer uit welke abonnementen je allemaal hebt. Wij verzamelen ze. Maar op het moment dat je maar EEN abonnement hebt, dan heb je er nog niks aan. Ja. Dat is volgens mij wat Jan probeert te zeggen. Ja, dat moet eigenlijk een soort van, net zoals Blendl doet. en net zoals iTunes dat vroeger natuurlijk deed. Juist. Ja. He. Dat iedereen biedt het maar aan. En ik wil niet. Ik ga niet voor tien euro per maand EEN film kijken, zeg maar. Nee. Dus dan wil je gewoon toch beter op Amazon staan bijvoorbeeld. Dus ik wil gewoon inderdaad gewoon een schappelijk prijsje. Ik dacht aan tweehonderdvijftig of zo voor een film. Ja. Een euro voor een aflevering van een serie? Nou, dat is een hoop. Als je. als een stuk is. Ja, dertien euro voor een heel seizoen valt natuurlijk wel mee. Valt best mee, ja. Maar inderdaad op het moment dat je dan ook veel van die. Kijk, als je inderdaad alleen Netflix hebt en je bent een tientje per maand kwijt. Oke, tientje per maand. Maar als je op een gegeven moment verplicht wordt
00:12
om vijf van dat soort abonnementen te hebben. dan ben je gewoon vijftig euro per maand kwijt aan een vijf van die abonnementen. Dan moet je dus niet vergeten dat dat voor een gemiddelde Amerikanen nog steeds heel weinig is, he. Want die betalen gewoon rustig honderd dollar per maand. voor hun televisie-abonnement. Maar Amerika is gewoon het altijd een klein beetje raar. Nee, maar dat is natuurlijk wel de markt. lijend. En waar Apple zich heel erg op. Ja. Ja. Ja, goed, wij kunnen ook nog niet betalen in Nederland dus. Nee. Inderdaad. Wij het sowieso niet toe. Is dit een opmaat? Nou, ik weet niet. Kijk, wat ik wel mooi vind aan die tv-app. is inderdaad. dat ze nu zeggen van Ja, mensen kijken niet alleen maar televisie op hun televisie. Dus we moeten ervoor zorgen dat die tv-app het ook gewoon doet op alle andere platformen. Dat vind ik heel mooi. Het verbaast me een beetje dat hij niet ook gewoon meteen op MacOS zit. Ja, klopt. Ik zei dat net, maar ik kom erachter nu ik een beetje kijk dat dat er niet bij zit inderdaad. Nee. Nou ja, misschien is dat ergens ook niet zo gek. Want zo'n HBO maakt natuurlijk ook iPhone. al die aanbieders maken natuurlijk ook iOS-apps voor hun content. En die zijn wel nodig om die tv-app te kunnen laten werken.
00:13
Daarvoor moet er dus ook een dedicated. Als hij op iOS gaat, moet er ook een dedicated iOS-app van die aanbieders zijn. En die zijn er natuurlijk niet, die apps voor Mac OS. Dus wat dat betreft snap ik het ook wel weer. Maar ja. ergens zou je zeggen van het moet niet uitmaken waar je op kijkt of dat nou. Er zou een soort webversie moeten komen of zo. Ja, misschien. Ja, ja. Maar ja, laat eerst dit maar eens een succes worden. Daar heb ik nog wel m'n twijfels over. Dat is wel ergs. Ja. Tim. Tja. Timmetje. Het blijft altijd nog een beetje om macht hebben. Het gaat eigenlijk gewoon om macht, he. In het leven. Ja, en destijds de muziekindustrie liep te slaap. dus kon Apple met de macht ervandoor. Met iTunes. Ja, maar deze nood is. T is zoiets van Nou, in die valt kelder, daar gaan we in ieder geval niet in trappen. Daarmee Blijft het een soort secundaire ervaring voor? Ik hoorde volgens mij Tim Cook nou ook tijdens. was het misschien de kwartaalcijfer aankondiging. dat ze ook toch heel veel, toch best zelf content wilde maken.
00:14
Waar hij dat eerder zei, dat hij dat niet zou willen. Ja. Dus dat is ook natuurlijk een een nieuw fenomeen. dat Netflix is er natuurlijk ook mee begonnen. Amazon maakt nu zijn eigen shit, allemaal Top Gear en andere films. Ja. Nou, en het is natuurlijk. Wat is het nou, ATNT die AOL overneemt, andersom? E. O ja, waarmee ze. Nee, niet EOL. EO is naar een verhuizen. Sorry. Hoe heet het nou? Time Warner. Time Warner overneemt. om als als leverancier van netwerken, van internet. ook content te kunnen aanbieden. E content te kunnen hebben. Als een huis hebben om content te worden strot te duwen van alle gebruikers. Maar goed, dat hoor je. Ik bedoel KPN is er ook mee bezig in Nederland. Al die andere aanbieders zijn ermee bezig in Nederland om ook eigen series te hebben. Videoland had op een gegeven moment ook zijn eigen serie. he. Dus duidelijk is dat iets waar ze in geloven allemaal. Ja. Ik blijf het nog steeds raar vinden, hoor. Ik blijf het nog steeds niet heel logisch kiezen. Hoe is het afgelopen met de zwarte tulp? Dat was volgens mij de eerste serie van Videoland. O, Videoland. Videoland had een eigen serie.
00:15
Ja, vroeger. Kijk, Videoland herkennen wij vroeger van de video teken in. Ja, dat die een app hadden, joh. Maar ja, een soort M. Maar kijk, want ik begrijp inderdaad dat het handig is om exclusieve deals te sluiten. Wat je nu ook nog een beetje ziet in iTunes bijvoorbeeld Apple Music. Want wij zijn de enigen die Taylor Swift hebben bijvoorbeeld. Wij waren de enigen die de Beatles hadden. Dat dat voordeel heeft. Dus dat je inderdaad als Netflix zegt van Wij zijn de eerste met het nieuwe seizoen van de House of Cards. Nou ja, dat is een slecht voorbeeld, die maken ze zelf. Maar gewoon een seizoen van een populaire serie. Eerst bij ons en later pas bij de rest. Dat snap ik. Maar dat je zegt van Ja, wij maken zelf. waardoor die ook echt alleen maar bij ons. Daar staat jezelf in de vinger, denk ik. Nou, het punt is, uiteindelijk kan ik me voorstellen dat mensen dan zoiets hebben van Nou, dan moet ik echt lid worden van jou. Maar ja, vervolgens als iedereen zo zijn eigen. want vervolgens heeft HBO heeft weer hoe heet dat eh Of nee, hoe heet het. Waar komt het dingetje nou vandaan? Met die draken en die heksen. Karis. En Carice.
00:16
Ik heb dat ook. Game of Thrones Game of Thrones, dank je wel. En dat is ook. Dat is HBO, geloof ik, die dat exclusief heeft. Dus uiteindelijk kies je toch volgens mij voor een van die contentproviders. omdat je gewoon die serie leuk vindt. Ja, of je wisselt gewoon steeds. Want kijk, het is nu. bij Netflix zou je kunnen zeggen. Dat heb je alleen maar voor House of Cards. Nou heb je je seizoen afgekeken, dan zet je abonnement weer op. En dan laat het nieuwe seizoen komen. Ja, precies. En dan ga je lekker HBO kijken en dan zeg je dat weer op, weet je. En op die manier loopt. eigenlijk. Zouden eigenlijk allemaal samen moeten werken, die providers. in de zin van een abonnement. Dus je neemt een abonnement bij al die toko's van nog steeds tien of vijftien of twintig, whatever. En dat ze dan aan de hand van jouw kijkgedrag bepalen waar het geld naartoe gaat, zeg maar. Dus als ik alleen maar Game of Thrones zit te kijken. OK, dan gaat het naar die. Dus dan worden ze gedwongen om zeg maar coole content te maken. zodat ik daarnaar ga kijken. en dan kijken ze ook de meeste van mijn tientje per maand. Ja. Of is dat iets is dat iets te ingewikkeld om al die CEO's om mee te kijk, in Noord-Korea krijg je dat waarschijnlijk wel Ja, nee. Maar true, dat zou eerlijker zijn. Ik wil maar zeggen,
00:17
ik denk niet dat de kijker de lachende derde is bij dit gevecht tussen die contentproviders. Uiteindelijk moet jij dus, als je alles wil kunnen zien. moet je gewoon honderdduizend abonnementen nemen. En dat is lappen. Dat is gewoon. Te duur. Ja. Dat is gewoon te duur, het is niet te doen. En het irritant is dan ook nog dat je continu allerlei. Je moet allerlei verschillende interfaces heen. Nou ja, goed, dat probeert Apple nu dus te fixen met die tv-app. maar Het is verre van ideaal. Ja, we zijn er dus nog niet. Dat is de conclusie van deze. van dit gesprek. Nou, ik hoop dat we er nog niet zijn, want ik vind dit niet de eindoplossing. Nou, ik kwam. Hebben we daarmee de slechte Duitsschap maken, maar in de eindoplossing. Hebben we daarmee de Apple TV uitfasme, slechte Duitschap? Ja. Wat zei je, Jan? Sorry. Ben je nog steeds over Paar? Hebben we daarmee de Apple TV uitvoerig genoeg behandeld? Ja, verder was er niet zoveel nieuws. Ik heb daar ook vrij weinig mensen over gehoord, zeg maar. Met een uitgesproken mening op het internet. Ja, over de Apple TV. Maar dat komt misschien door ons volgende onderwerp.
00:18
Juist. Dat zou kunnen, want inderdaad. Find a good pro. Er zijn drie dingen inderdaad, ja. Heb je hem al? Natuurlijk heb ik hem. Ja, het was zo. Het stomme is. Hij was meteen uit, he? Ja, hij was meteen uit. Maar er stond nergens op de website van Apple. Er stond alleen een knopje buy now. en dan zie je dat die driehonderd euro kost. wat nog steeds ongelooflijk goed. voor een profioneel video-editingpakket. Maar er stond nergens free update of zo. Dus ik maar zoeken, zoeken, zoeken. En op een gegeven moment dacht ik Nou, gaan we gewoon in de App Store kijken. en dan kwam die gewoon als gratis update. Ja, er was ook een probleem met de App Store. Dus. Ja, hij gaf allemaal updates aan en ik kon niet klikken. Ik kon ze niet zien. Nee. Nee. Nee. Maar dat is gefixt, geloof ik. Ja. Dat is overigens wel eens vaker gebeurd, hoor. Dus. Maar inderdaad. Dat je dat je ze niet kunt zien, maar ze worden wel genoemd, zeg maar. Maar nee, maar het was dus gewoon een gratis update. Ik hoorde jou over EEN ding mopperen in Fey Cut Pro altijd. en dat je niet kon zien welke fragmenten je al had gebruikt in de montage. Nou, is dat een aantal zaken wat. Was toch gewoon een blauw lijntje of zo? Wat gemist, wat ik altijd miste bij Final Cut Pro. Er waren twee die ik inderdaad wel heel belangrijk vond. Eerste was wat Jan nu noemt.
00:19
Dat kan gewoon een iMovie wel. Je hebt een bibliotheek met allemaal losse fragmentjes. Vervolgens heb je een tijdlijn waar je daadwerkelijk je montage in maakt. En alles wat je vanuit de bibliotheek naar die tijdlijn sleept. ja, dat heb je uiteindelijk eigenlijk niet meer nodig. Ik snap wel dat je het laat staan in de bibliotheek. want het is er nog steeds onderdeel van. Maar ik hoef het niet meer te zien, want ik heb het al gebruikt. Ja. Maar in Final Cut Pro was het onmogelijk om te zien van dit stukje heb ik al gebruikt. Als jij een montage hebt met tweehonderd fragmenten erin. dan weet je op een gegeven moment niet meer. Heb ik dat stukje van dat schip met die boekgolven zo heb ik dat nou al gebruikt of niet? Dan moet je echt die montage gaan zoeken. Had ik dat stukje nou al gebruikt, of kan ik het nog gebruiken? In iMovie komt er dan gewoon een oranje lijntje boven het stukje wat je al gebruikt hebt. Founder Cut Pro had dat niet. En als het goed is, heeft Founder Cut het nu wel. Alleen ik heb nog geen tijd gehad om het te checken. Ja. Ik zag, want ik zag nu wel een optie staan unused. Dus dat hij alleen maar dingetjes laat zien die nog niet gebruikt zijn. Ja. Dus dat lijkt inderdaad te zijn wat ik bedoel, min of meer. Maar goed, dat moet ik dus nog even achterhalen of dat het echt is. En dat andere dingetje? Het andere dingetje is Je hebt je bronmateriaal en je hebt een project.
00:20
En wat Fouc pro standaard doet. is in het project al het bronmateriaal zetten wat je gebruikt. punt is alleen op een gegeven moment, als je zoveel monteert als ik. dan heb je veel te veel projecten. met veel te veel bronmateriaal. om dat nog op een normale harde schijf kwijt te kunnen. Dus ik heb een NAS-systeem staan op mijn werk. met veertig terabyte aan opslag waar al dat bronmateriaal in ieder geval in moet. want dat is dat is de grote hoeveelheid opslag. Ja. Alleen dat kan niet als dat in het project staat. Projecten kun je niet op een nas kwijt. In ieder geval je kunt ze niet openen vanaf een nas. O ja, dat gedoe. Dus oftewel, wat moest ik doen. Het bronmateriaal uit het project halen. het bronmateriaal naar de nas gooien. het project los op een los harde schijf zetten. en het dan in van het pro weer aan elkaar koppelen. Dat was best wel irritant. Gedoe. Dat is nu opgelost. Dat wil zeggen Ik moet nog iets met mijn NAS doen. want ik moet SNB drie ondersteunen of zoiets, geloof ik. Oke. Heb je nog geen robo of heb je inmiddels. Nee, een of ander Cology unit is het met de. Psychology. Met heel veel bees erin.
00:21
Maar in ieder geval, dat kan nu dus wel. Oke. Dus mijn oplossing is voor dit probleem altijd wel voor ieder project wat ik doe. Of het nou klein of groot is. Gewoon een librar aanmaken, waar alles in zit. Want anders dan raak ik alle bronbestanden en lintjes. dat krijg ik nooit meer aan elkaar geknoopt, zeg maar. Ja. Maar als je dat dus doet. Dan heb je dus wel hele grote bestanden ten eerste. Hele grote lijn. Er zit ook heel veel overhead bij, zeg maar, wat je niet gebruikt en zo. Dan kun je het ook wel weer oplossen, geloof ik, maar. En als je, want ik heb veel projecten of bronmateriaal. wat ik in verschillende projecten gebruik. Dus dan heb je ook heel veel dubbel. Ja, dan heb je heel veel dubbel materiaal in al die library zitten. Precies. Maar het schijnt een hele forse upgrade te zijn, las ik. Ja. Wat misschien wel. Want het is tien drie tien drie is het. Ja. Of zo? Nee, een Farncut Pro tien drie Oke, sommigen noemden zelfs altijd wel een elf nul Dat had ik me best kunnen voorstellen. Ja. Het punt is. Ze doen iets en ik ben er nog helemaal niet ingedoken. Dus ik weet het echt nog niet. Maar ze doen iets nu met Je kunt echt inzichtelijk krijgen welke effecten. en welke audio-video-effecten je bij fragmenten hebt gebruikt.
00:22
die kun je gewoon visueel nu in die tijdlijn zien. Dat ja, je kunt ze ook makkelijk uitvinken. Uitvinken, aanvinken, verplaatsen, dat soort dingen. En dat lijkt me wel heel cool. De interface is gewoon superstrak. Echt heel mooi. Ja. En nog steeds heeft het wel de ease of views van Final Cut Pro. Dus ik ben wel, ik heb echt zin om er eens een lekker in te duiken. En ik ben heel blij dat Apple dus Final Cut Pro blijkbaar nog niet opgegeven heeft. Maar ja, precies. En je nog niet achterna. Want dat is de vraag inderdaad die ik nu stelde. De Final Cut Pro tien is natuurlijk de Hintroductie geweest van alle Apple-producten. Ja. En Zijn de video-editors alweer een beetje aan het terugkeren naar Fanacut ProT. Of zijn ze echt gewoon een heel groot marktaandeel kwijtgeraakt? Dat laatste. En ik weet niet of van. Kijk, ik denk dat zelfstandigen, kleine zelfstandigen die op de Mac werken. dat die al heel snel weer naar Fanacut gaan. omdat het gewoon goedkoper is dan Adobe. En het echt gewoon een heel goed programma is. Alleen, het heeft een hele negatieve bijsmaak gekregen. na die slechte introductie. die gewoon anderhalf jaar te vroeg gegaan is. Waar ook heel veel niet in zat.
00:23
Waar heel veel niet in zat. Heel veel deed het niet. Heel veel dingen waar gewoon elke video-editor van afhankelijk is. die zaten er gewoon opeens niet in. Dat was gewoon een te arrogante, he. Zo van Nou, we brengen dit gewoon uit. Je hebt het maar te slikken. en dan zien we later wel of we het nog gaan. Ze hebben verbeteren. Misschien is dit het ideale bruggetje naar het volgende onderwerp. Laten we inderdaad, want er is. Ik denk dat er maar weinig van pro-gebruikers onder onze doelgroep zitten. Maar goed, laat ik het zo zeggen. Begin met videomonteren. Probeer absoluut even van. Ja, inderdaad. Echt? driehonderd euro. Het was toch iets van tweehonderdnegentig? Nee, niet tweehonderdnegenennegentig is. Het is echt een spot goedkoop voor wat je krijgt. Ja. Ik bedoel, het dingetje is, hoe heet dat, volgens mij is als je alleen Adobe neemt, hoe heet dat, alleen eh. Premiere. Premiere? Volgens mij is dat veertig euro per maand of zo. O ja, moet je ze een abonnement hebben. Moet je een abonnement hebben. Ja. Ja. En ik heb nu dus sinds tien nul krijg ik al gratis updates. Niks betaald. En dat is ook al weer drie, vier jaar geleden? Ja, zoiets of zo. Ja. Ja, en ik betaal ook voor mijn kattenprogramma iets van zeshonderd euro per jaar. Ja, ik bedoel maar. Zo. Dus ja. Ja.
00:24
Ik was ook een video-editor geworden. En, maar katten, he, maar katten. Goed. Oke. Bruggetje naar, dan neem ik aan, dan de MacBook Pro, toch? Ja, allemaal bruggetje, maar laten we er gods maar overheen gaan. Anders komen er nog. We konden het hebben over vergeten producten. De MacBook kon je bijna als vergeten product gaan beschouwen. zolang je als nieuwwasser update. Ja? Ja, de MacBook. Want de vorige Mac-update was namelijk de twaalf inch MacBook. die eigenlijk wat het jongste product was tot dan toe, wat weer een faceliftje kreeg. En ja, op dat moment kwam er niks voor de andere dingen. Maar goed, de MacBook Pro is nu weer helemaal bij de tijd. Ja. Hebben jullie hem al besteld? Dat is vraag één Nee. Koen, jij wel, denk ik. Nee, ik heb hem nog niet besteld. Nee, ik mag als het goed is een nieuwe laptop voor m'n werk. Maar dat zal niet. Maar dus ik dacht Ik ga me even lekker vrolijk samenstellen. Toen kwam ik op. eerst over de prijs hebben inderdaad. Want hij is wel een stukje duurder, zeg maar. dan de vorige rekensmodellen. vierduizendnegenhonderdnegenennegentig kwam ik op. vijfduizend kleine vijfduizend Nou, dat gaat. Jij zag jezelf wel uitkomen, die factuur bij. Bij de controler.
00:25
Ik heb in tweeduizendtwee heb ik tienduizend gulden betaald voor mijn titanium MacBook Pro. Ja, maar iedere cent heb je er ook uitgehaald toen. Ja, maar tienduizend gulden, dat is eh. vijfduizend euro. vijfduizendvijfhonderd euro. Dat was toen tweeduizendvijfhonderd euro. Dus dat is inmiddels meer nog. Met inflatie Ja, dat kom je ongeveer op hetzelfde uit. Nee, tuurlijk. Ik bedoel top of the line producten bij Apple zijn altijd heel duur geweest. Maar mijn mijn huidige MacBook Pro hebben we nu dus ook op opnemen. Die heb ik eind tweeduizenddertien gekocht, zeg ik, volgens mij half of eind tweeduizenddertien En dat was het meest opgepompte model wat ik kon kopen. Die was toen drieduizenddriehonderd geloof ik. Of drieduizendvijfhonderd euro. Misschien ex btw, maar dat weet ik niet meer. Maar er zat geen touchbar in, he? Nee, maar ik wil maar zeggen. Het meest opgepompte model is nu dus gewoon even vijftien honderd euro duurder. Ja, maar ik kijk zelf nooit naar de meest opgepompte modellen. Maar ik kijk, hoewel ik dat vroeger toen bij de FX wel weet je nog. Nee, maar daar begin je altijd mee. Je begint toch altijd met even. Even even oplossen. Even oplossen. Nee, maar ik heb het nu eigenlijk over gewoon vanaf de vanafprijzen, zeg maar. En die zijn ook een beetje omhoog gegaan.
00:26
Ja. Maar dat heeft ook te maken, denk ik, met de waardeloze eurokoersen. met een Apple Apple verandert eigenlijk nooit de prijzen tijdens de levensduur van een product. Maar op het moment dat er een nieuw product ingevoerd wordt, dan wordt de koerscorrectie. Twee dingen daarover. Om te beginnen is de eurokoers helemaal niet zo verschrikkelijk waardeloos. Dat valt op zich wel mee. Ten tweede is dit de eerste keer volgens mij. dat die goedkoper is in Europa dan in Amerika. Is dat zo? Dat las ik op Twitter. Dus dat. Dat is dan wel helemaal niet waar. Dus we kunnen zeggen dat dat niet. Nou, goedkoper. Ja, OK, maar ja. Dus volgens mij is. Ja, volgens mij is. moeten we effe checken. Ja. Volgens mij zijn alle producten altijd de europrijs honderd euro duurder dan de dollarprijzen, sowieso. Maar goed, dit gaat nog iets verder dan. Nou, ze zijn een tijdje gelijkgesteld geweest, dat euro's waren dollars. Maar inderdaad naarmate de euro minder waard werd. Ja. Zou je denken dat dat dan meer roet worden dan dollars. Nou goed. Nou. Maar dus vrij duur. Maar je kunt ook zeggen dat komt omdat er allemaal gek. omdat die superk gek is geworden nu. Ja, en dat is-ie ook deels wel. namelijk de touchbar.
00:27
Ik wil eigenlijk eerst even beginnen voordat we over de touchbar hebben. dat eigenlijk een paar dagen daarvoor, want waarom zijn mensen zo negatief over over Apple de laatste dagen. En dat komt eigenlijk omdat Microsoft een paar dagen eerder ook een eventje had, zijn eigen keynootje. En die lanceerde daar de De IMC studio.v service studio. En dat is een soort iMac-achtig apparaat. Een groot scherm, een voet en eh maar ook het scherm. kon je een beetje platmaken. Precies. Het zag allemaal strak uit. Het was goed gebouwd, las ik overal. zevenentwintig inch. En dan kon je daar ook met een pennetje opschrijven. Ja, precies. Iedereen was daar helemaal hemelhoozend over. Iedereen was een helemaal. Nou, ik heb besteld en fantastisch en Apple. Eat your heart out. Eat your heart out. Nou, gaan wachten wat er donderdag gaat brengen, jongens. Maar hij is dus al te bestellen. Wat kost die überhaupt? Nou, er zijn een paar dingen heel interessant aan het ding. is dat hij is sowieso heel duur, vanaf drieduizend dollar, geloof ik. Oke. De specs zijn niet extreem.
00:28
Ja, maar goed. Maar goed. En wat ook interessant is natuurlijk van van wie is het ding gemaakt, he. Met met dat. Het is wel mooi inderdaad. Ziet er kijk uit. Maar voor mij is het niet gemaakt in ieder geval. Nou, en qua prijs niet, qua pennetje en schrijven. Nou, ik heb een iPad Pro. Nou, ik heb dat pennetje ligt ergens onder in een. Die gebruiken gewoon niet. Nee. Dus hij is niet voor mij. Nou, en dat is de niche markt die petitie. Precies. Dat is ook. Daar is Mark Versoft volgens mij nooit van geweest. Niche markten. Microsoft is gewoon gigantische hoeveelheden software. en nu dus ook hardware pompen naar zoveel mogelijk mensen. Ja. En dat lukte ze altijd met software. en dat is ze met hardware nooit echt gelukt. Zelfs het Microsoft Sportbandje is inmiddels weer van de markt gehaald. Ja. En nu gaan ze dus echt, want laten we toegeven, het is inderdaad een super, supertof ding. Ik vind het er goed uit. Qua uiterlijk vind ik hem niet eens zo heel bijzonder. Ik vind het een beetje zwak dat hij nog zo'n vierkant blokje heeft om. Maar goed, dat is misschien een klein bier. Je kunt niet zeggen dat de computer weg is, zeg maar. Zoals bij het einde dat wel heeft. Precies. Van uit je beeld. En eh maar bijvoorbeeld dat idee met zo met zo'n die puck of zo die je erop zet.
00:29
waardoor je dan weer extra features krijgt. Het ziet er allemaal heel erg cool uit. Het is bijna een sciencefictionfilm. Die puck daarvan had ik meteen al zoiets van Ja, maar waarom moet je daar nog een fysiek object voor hebben? Als alles een touchscreen is, dan moet je dat toch ook gewoon met je hand kunnen doen op het einde van een uur. Maar goed, oke. En verder is het inderdaad echt gewoon. Ja, dat je inderdaad zo'n heel groot scherm voor je hebt. waar je gewoon lekker op kan spelen. Hij had heerlijke kleine randjes. Het scherm zelf vond ik echt fantastisch. En superdun. Ja. Alleen inderdaad. Ja. Ik ben geen grafisch ontwerper. Ik ben een video-editor. Voor video-editing is dit. Nou, misschien zou het nog wel leuk zijn om even een. Ja, nee, eigenlijk ook niet trouwens. Maar het is niet een een ding van als je ouders zeggen Joh, we hebben een nieuwe computer nodig. en we doen daarna een beetje dit en een beetje dat op. Dan raad je niet dit apparaat van drieduizend dollar met deze swift met deze stand. Uiteindelijk is dit een apparaat voor photoshoppers en DTP'ers? Ja, ja, precies. Dus het is redelijk een niche markt. Ik vind het prima dat ze het doen. Ik vind het hartstikke mooi dat ze weer. dat ze zelf software en hardware gaan maken,
00:30
weet je wel. Wat Apple altijd al doet. Maar nu gaan ze het zelf ook. hebben ze het zelf ook een beetje dik gezien. Wat ik ook apart vind is dat de interface natuurlijk nog. daar zit natuurlijk gewoon. je kunt er op photoshoppen, premiere en zo en tekenen. Maar de interface is er nog steeds niet voor gemaakt. Het is een muisinterface. Ik geloof nog steeds niet in dat aanraak van zo'n groot scherm. Als in een normaal OS. Niet in een normaal OS. Wel als het inderdaad plat ligt. Ja, precies. Maar goed, al die luier zitten met een pennetje toch op die kloten dingetjes van Photoshopt en de menubalk te klikken, hoor. Maar als het plat ligt inderdaad en je kunt tekenen met een pen. en dan heb je die service dial, dat wieltje, zou ik maar zeggen. in plaats van dat je op menuutjes hoeft te klikken, weet je. Want dat kan ik me wel voorstellen dat dat dan in EEN keer makkelijker werkt. dan dat je toch je muis moet pakken en naar een menu moet gaan. En dat is natuurlijk het verschil van inzicht. waar Apple nu natuurlijk wel mee is gekomen. Een soort van extra. We doen geen touchscreen. Nee. Dat doen we gewoon niet aan. Maar we gaan wel zorgen dat we productiever worden. en dat we handiger met onze apps kunnen werken.
00:31
Zonder. Exact. We maken het scherm aan te oefenen. We maken de functietoetsen multifunctioneel. En daarmee, ik was ook wel een beetje pist, eerlijk gezegd. op de eerste reacties van West inderdaad, van de MacBook Pro. He, dat waren. Dat was namelijk van Nou, Apple heeft nu tweeenhalf jaar gehad om naar de nieuwe MacBook Pro de nieuwe MacBook Pro. En waar komen ze mee in emojiar. Zo werd het ge, zo is het heerlijk weggezet. Niemand heeft ook met het apparaat gewerkt nog trouwens met deze. Nee, maar los daarvan. Apple heeft echt eindeloos laten zien van Kijk, dit verschil is per app. Per app krijg je daar de functies in die je voor die app goed kunt gebruiken. En vervolgens pikken we er alleen even in dat op het moment dat je in berichten zit. dat je makkelijk een emotie. Zo werkt de Twitteratie natuurlijk. Ja, maar daarmee denk ik ook van het lijkt een soort van we gaan zoeken naar een manier waarop we dit ding weg kunnen zetten als niet innovatief. waardoor je zelf eigenlijk, als twitteraar of whatever. superbehoudend en conservatief overkomt. He. Alles wat nieuw is, dat moet zo snel mogelijk weggezet worden als. terwijl dit wel degelijk inderdaad echt vernieuwend is. Heel erg.
00:32
Wat ik. Gewoon zeggen van We hebben we hebben inderdaad. Een touchscreen werkt niet. We hebben iets verzonden. waardoor we toch voor de touchgeneratie. waar we echt de meerwaarde van zien, sterker nog. die wij zijn begonnen met de iPhone en iPad. Daarvoor hebben we een oplossing gevonden die werkt. in de vorm van een laptop. Ja. Weet je wat ik mij dus afvraag? Dat vroeg ik mij direct naar de keynote af. Inderdaad, twee dagen eerder was Microsoft aan de beurt, met die studio. Die zet dus vol in op touch, op een touchscherm. Ja. Ja, doen ze al langer. Dat doen ze al veel langer met die service. Maar goed, dat was natuurlijk, dat werd, dat was een tablet en dat werd een tablet met een toetsenbord. Noem het erop, weet je. Dus dan is de afkomst nog steeds wel een tablet. Maar um en daarmee vergelijkbaar, zou ik maar zeggen. ook met de iPad Pro, he. Waar je ook een toetsenbord bij kan krijgen. en dan is het ook een touchscreen met een toetsenbord. Maar ik vraag me af hoe de mensen van Microsoft nou hebben gezeten toen ze die keynote zagen. Hebben ze toen gedacht van shit. We hebben het verkeerd gegokt. Of zitten ze te denken van Goh, die stakkers van Apple snappen het niet. Nee. Maar Microsoft doet wat dat betreft ook de makkelijkste oplossing. Ze zeggen van Nou,
00:33
we maken een touch, het scherm. en zoek het maar uit. En ik heb ook geen. Ik kan geen voorbeeld noemen waarbij die touch echt uitgebuit werd, zeg maar, behalve tekenen. Ja, he. En ik heb op die keynote, dat vind ik zo mooi aan die touchbar. Heel iedere app kan daarmee werken in principe. En ik zag ook, dat het dat je veel effectiever werkt. en dat het veel makkelijker wordt. Alleen al inderdaad wat ze lieten zien bij die Pippi Langkou, weet je wel, de Photoshopdame. die inderdaad zei van Het is bijna alsof. volgens mij zei ze dat zelf, alsof het muziek maken is. Want met de ene hand zit ze op dat trackpad, dat grote trackpad. wat ik echt geweldig vind trouwens hoor. Dat vind ik misschien nog wel het mooiste. Dat hele grote trackpad, daar zit ze, weet ik veel, de kleurintensiteit of zo mee te bepalen. En vervolgens zitten ze met de andere hand zit ze de kleur te bepalen. En op die manier kan ze dus met twee vingers. alsof ze een muziekinstrument aan het bespelen is. kan ze op een scherm doen wat ze wil doen. Ja. Ja, dat is prachtig. En goed, zo'n vent die gewoon effe lekker met zo'n
00:34
Dutch barretje gewoon lekker live staat muziek staat te maken. Dat zag er niet uit, maar als proof of concept was het natuurlijk wel. Dat is wel hartstikke leuk, ja. Maar inderdaad wat wel aardig ervan is. is dat het supermakkelijk is voor ontwikkelaars om in te bouwen in een programma. Ja. Want in feite is het gewoon alsof het een nieuw minuutje is. Ja, maar zeggen. hang je er ties in. Ja. En dat maakt het wel heel simpel om apps touchbar compatible te maken. Makkelijker dan om apps Touchscreen compatible te maken. Wat ik me dus afvroeg, want nu is er dus een alleen mensen met een MacBook Pro, die krijgen die touchbar. Ja. Hoe lang gaat Apple dat volhouden? Wanneer komt het losse toetsenbord met een touchbar uit? Dat zou wel lekker zijn. Dat zou wel eens wel ideaal zijn. Dubbel. Ja, voor mij zou dat bescherm. tweehonderd euro ook een touchbar kopen. Maar uiteindelijk is dat wel de bedoeling. Zou mooi zijn als er alleen zo'n reepje uitgebracht werd. O, dat je er zo boven kan plakken. En dan dat het kortstee aan de onderkant zo plopt. En dat ik dan mijn wc-bril MacBook of iBook weer van zolder pak. en dat ik daar dan zo'n los toetsenbord voorzet. en dat ik dan gewoon lekker ga zitten touchbarren.
00:35
Ja. Nou, en ik zat teen. Ik had het er vanochtend even met Jan over. Ik denk dus dat het echt pas een succes kan worden. als het uiteindelijk op alle op alle Macs komt. Alleen het neemt natuurlijk wel. Het verbruikt flink wat stroom. Kan ik me zo voorstellen? Van mij volgens mij. Ik denk dat het een duur schermpje is. Zouden ze niet een soort tweede versie gaan maken. die schikt niet gewoon zwart-wit is. Gewoon e-Ic of zo. Die dus daardoor weinig. Nee, wacht even, wacht even. Dus op het moment dat jij wil gaan photoshoppen. lekker met kleurtjes wil spelen en zo. ja, moet je gewoon een MacBook Pro nemen. Maar op het moment dat jij gewoon alleen een MacBook hebt. dan mag je alleen wel zwart-witfoto's bewerken. Als jij met een heel slecht idee. Koen, stop. Koen, hou je mond. Ja. Ik vind hem ook inderdaad in de categorie in de categorie remote voor je iPad. Dan heb je. Dan heb je een touchbar waar alleen maar knopjes op zitten. Want nog steeds, je hebt die touchbar ook nodig. Die touchbar, daar zit ook gewoon de escape-knop op bijvoorbeeld nu. Ja. En. Volume controls. Ja, precies, en dat soort dingen. Nee. Ja. Dus dan heb je geen previews meer, heb je niks meer aan in je foto's. Dus het wordt er niet heel veel goedkoper van volgens mij.
00:36
En En qua stroom maakt het ook niet zoveel uit. Ja. Dan is de functionaliteit weer beperkt. Maar ik zat te denken namelijk. Ik zat eerst te denken Ik heb nu mijn twaalf inch MacBookje voor mijn neus. en dus ik onmiddellijk te denken van Ja, die touchbar past dat wel. Maar ik ben erachter Ja, het past. Want hij gaat namelijk ten koste van je functieoetsen. Ja, Ja, klopt. Dat was een beetje het idee, toch? Maar hij is wel groter. Want die functietoetsen zijn heel smal. Dus die touchbar is breder, dus het speakertje moet gewoon wat smaller worden daarboven. En dan kan die er best nog wel bij. Ik bedoel dat eh ja, daar was ik ook niet bang voor dat ze daar niet een bouw aan passen. Dat lukt ze wel. Maar ik zag dat die dat die tweeduizend tweehonderd pixels bij zestig pixels is. de tastbaar. Dat is behoorlijk high breed. Ja, het is Rettenaar toch, zei ze ook zo. Maar ik vind het ook wel mooi. We zitten natuurlijk al jaren met het succes van iOS van Ja, iOS moet naar de Mac komen of blablablabla. Mac moet naar de iOS komen, weet ik veel. Maar dit is eigenlijk, dit is eigenlijk. Dat hebben ze nu toch stiekem gedaan. Want eigenlijk dat bedienen bijvoorbeeld van een foto rechttrekken,
00:37
weet je wel. Dat zijn dingen. Dat kennen we van iOS. Ja. Dus eigenlijk hebben ze het nu toch gedaan. Maar dan anders. Maar dan in hardware opgelost. Ja. Nou, en ik ben inderdaad ja, goed, ik ben heel benieuwd hoe dat eh ja, gewoon een lostoets wordt met een touch strip. Maar dan wel met een USB-kabel. Dus niet wireless. Ik neem aan dat dat dan met een USB-kabel moet, ja. Ja. Nou ja, goed, nou heb ik altijd. Het hele idee van een draadloos toetsbord heb ik altijd vreemd gevonden. Het ziet er mooi uit, maar het is gedoe met opladen en zo. Terwijl tegelijkertijd het toetsbord blijft altijd op precies dezelfde plek staan. Terwijl een draadloze muis. Ja, daar snap ik het voordeel van. Maar een draadloos toetsenbord. Ja. Ja. Ja, nee, het is puur om esthetische redenen is het beter. Maar je kunt het snoertje erin laten zetten als je wilt. Is dat zo? Ja. Nou, dan doet hij het gewoon. Bij de muis kan dat niet. Bij de muis kan dat niet. Dat vind ik. Dat kan wel, maar dan wordt het heel moeilijk, maar. Daar hebben we het eerder over gehad, en dat vind ik echt een designer. Ja, dat is wel. Ja, nou, daar is een reden voor. Nog liever. Hij is nog niet gevonden om de reden waar hij is. O, jawel. Nee. Nee, Gabriel van. Jongens, die touchbar is leuk.
00:38
Daar zit daar zit een touch ID-sensor op. Ja, we niks aan. Dus je kunt het openen van de Mac en zo. L, False user switching. Precies. En Apple Pay zit er dus bij, maar dat heb ik hier dus nog niet. Dat gaat vanzelf komen. Dat gaat wel komen. Maar dat vast user switching, dat vond ik dus wel interessant. Ja, ook dat ook terwijl als je als je in de Photoshop zit bijvoorbeeld. dan is het wel leuk tijdens met collega's trouwens. om niet. dat je even met je vinger erop. Je moet het natuurlijk wel installeren vooraf, je vingertje opgeven. maar dan druk je even op de dingen en dan switch je daar. Maar wat ik dus apart vind, Ik volgens mij en nog veel meer mensen roepen al jaren van Wanneer komt dat nou naar de iPad? Een iPad decipp is een apparaat waarvan er dan een of twee in huis liggen en waar iedereen op zit. Jij wil als hippe zakenman met al je Cisco-apps. wil je daar niet de Peppa Pig-apps van van je dochter tussen hebben staan. Dus waarom is het nou niet zo dat wanneer je dochter haar vinger op de TouchD sensor ligt. dat zij gewoon haar eigen appjes krijgt.
00:39
En dat zit nu verdomme wel in de Mac gewoon. Maar nog niet in de iPad. terwijl de iPad meer dan de Mac een deelapparaat is, zou ik zeggen. Ja. Ja, maar dat ja, de multi-user is uit de iOS gesloopt destijds. En langzamerhand komt het terug, want voor Education kun je iPads kopen. Die moet je dan apart via de device enrollmentprogramma kopen. die je via Apple Configurator zo kunt instellen dat die multi-user is voor klassen. Dan heb je een iPad voor en daar zitten alle leerlingen zitten daar dan in. eh Maar dat is dus inderdaad nog. Ja, het is heel raar inderdaad. Ze slopen iets eruit. dan komt het op die moeilijke manier komt het weer terug. Maar ja, het kan haast niet dat het nooit zal komen. Ja, maar ik vraag me af waar het wacht op is dan. Ach ja. Maar goed, het zat natuurlijk al in OSX, he. Dus het is alleen makkelijker gemaakt. Ik moet wel zeggen, de manier waarop het nu in MacOS zit. Ik heb. Het was wel uitgelekt, in een bathtub van tien punten zoveel. Die Touchplaatjes. Ja, plaatjes van die touchbar. En toen had ik al zoiets van Zouden ze ons nou niet gewoon aan het fucken zijn.
00:40
dat ze dit er gewoon in stoppen om iedereen helemaal gek te maken. dan is het vervolgens heel iets anders. Want ik vond het er zo lelijk uitzien. dat je in rode lettertjes stond er zo van Leg je vinger daarop. en dan stond er links naast in witte lettertjes dat Apple Pay- logo. Ja. Ik vond het gewoon niet des Apples. Maar het is. Ja, zo ziet het er wel uit. Uiteindelijk wend het wel. Vond hij de mooiste screenshot. of in ieder geval een foto van die touchpass. met dat telefoon aannemen, zeg maar. Ja, ja. Dat is hier van die mooie groene rode knop. Ja, gewoon lekker ligt al op. Ja. Ja, heerlijk. Maar verder zijn de hardware-updates natuurlijk gewoon incrementeel. Iets beter processor, sneller geheugen, sneller opslag. Meer beter videokaart. In ieder geval destijds, toen ik mijn laptop kocht. kon ik maar tot één terabyte opslag gaan. en nu gaat hij tot twee. Dus verder verder is-ie platter, dunner, lichter. met een accu die langer meegaat. volgens mij. Ja. Dan hebben we dat stuk volgens mij ook wel gehad. Nou, of in ieder geval een accu die even lang meegaat. Een ander ding wat ik interessant vind is de MacBook Pro dertien inch. Waar een instapfeest van is zonder touchbar. Dus dat is dan in EEN keer met functietoetsen. Die is dan vanaf zestien honderd euro of zo?
00:41
Ja, en dat is dus een rechtstreekse concurrent voor de MacBook Air. Ja. Dus hoe lang blijft de MacBook Air nog te koop? Dat is de vraag. Ja, het idee was dat hij misschien toch nog een upgrade krijgt. Nou, daar hebben we niks over gehoord. Dus mijn idee is elf inches. Het stomme. Ik heb het niet gekeken, maar is de MacBook Air nog te koop? Hij is nog te koop. Dat vind ik heel raar, want de MacBook Air werd echt weggezet tegenover de MacBook Pro. van Ja. Deze heeft wat die niet heeft. Maar de elf inch is dus wel dood. Die is er niet meer, want dan moet je maar een twaalf inch kopen. Dat zou zou hem kunnen zijn dat over een half jaartje die echt weg is? Ja, hij kan bijna niet anders, zou ik zeggen. Er is niets aan veranderd. Kijk bij de. Dat is natuurlijk de enige reden waarom ze hem een beetje hebben uitgekleed, die dertien inch. om toch nog op dat price point van rond de zestien honderd euro. toch nog iets te hebben. Anders is het alleen maar met een beetje power dan, he. Anders is het alleen maar een MacBook, die zijn ook niet goedkoop, vanaf duizenddriehonderd euro. die heel een beetje underpowered zijn. Ja. Of die geval minder power. Ja. Ja. Als we nog even naar die MacBook Pro gaan, wat er is verdwenen in het Tuurlijk kreeg je weer het gezeur van dan is het alleen. dan moet ik nog meer verloopjes meenemen.
00:42
Want alles is nu USBC. Dat mooie plaatje met alle zestien nul verloopjes van Apple. Aan de ene kant snap ik dat natuurlijk wel. Aan de andere kant is dat zo'n beetje. Nou ja, dat verhaal zo oud als de weg naar Rome. bij oud-Apple-gebruikers die, nou ja, die moeten dit toch wel kennen. Ja. Als zin van ja, als er iets nieuws is dan adapteert en Apple gelooft erin. dan adapteren ze dat heel snel. En dat betekent inderdaad dat zodra de apparaten er nog niet zijn. dat je met verloopjes werkt. Ja, is jammer, maar ja. Een keer zei het anders moet je bij Windows zit je tot in treure met een VGA connecten op je laptop. Ik bedoel maar verlopen. En je zei. Wat wel jammer is, vind ik wel echt. Ja, ik snap dat nog steeds niet. De MagSafe adapter is gewoon een genius. Daar kun je werkelijk de meest de meest volhardende Apple-hater. moet toegeven dat de MagSafe wel heel erg slim was. Maar wat ik niet snap is dat ze dat niet gewoon omgekeerd hebben. Als dat niet meer op de Mac zelf past, doe dat dan op de voeding. Want daar kun je natuurlijk ook een magneetje opmaken. En dan blijft een zoentje wel je Mac hangen. Maar dan ben je de verbinding kwijt. Ik snap dat ook echt niet. Ik vind het echt.
00:43
dan ben je weer het idee kwijt dat je met EEN kabel alles kunt, he. Dan moet je alsnog die extra kabel die heel duurzaam wordt. Jongens, heeft iemand in de pan misschien nog een zo'n power adapter over, weet je wel. Ja. Maar die kun je in ieder ding kun je het opladen en het is allemaal dezelfde kabel. Koen had het over dat het een USWC-kabel is. Maar dat vind ik meteen een leuke verwarrende, want het is dus Thunderbolt drie. En dat is dus ook USB-C. Ja, precies. Alleen daar vind ik ook wel weer iets verwarrends in. Want bij de MacBook twaalf inch zit alleen USB-C op. Want dat heeft te maken met die processor die erin zit. die trekt gewoon Norbold niet. Ja. Terwijl het wel hetzelfde kabeltje is. Dus dat vind ik wel een beetje verwarrend worden van wanneer past nou wat op wat. En stel dat de visite. Bij de pro's heb je er vier he. Maar dat zijn ook niet alle vier dezelfde. Aan de rechterkant zijn ander dan. de een van de twee kanten heeft maar de Thunderbolt drie. en de andere heeft iets trager. O, dat is ook niet. Oke. Ja, maar dat vind ik verwarrend. En wat ik me afvraag is Lukt het nou als je nou je MacBook Pro heel snel wil opladen. kun je dan vier voeding in? Ja, dat zat er ook aan te denken. Dat zou ik wel willen weten. Ik denk het niet. Maar we gaan het proberen. Kan wel, maar dan krijg ik een soort Samsung-effect.
00:44
Nou ja, dat er nog een koptelefoonplug in zit. Daarvan had ik echt zoiets van Jongens, natuurlijk is dat. weet je, daar ging Twitter ook helemaal los op. Ja. Ze kunnen daarvan denk ik Apple. Ja, nee, maar daarvan denk ik echt van joh, het is niet voor niks dat ze hem ergens anders uitgehaald hebben. Het is niet dat daarmee meteen Apple een hekel heeft aan koptelefoonplugs. en ze daarover maar uitsloopt. waar ik wel enigszins verbaasd over was. Wat ik wel echt jammer vind is dat de SD-kaart. het SD-kaardslotje verdwenen is. Ja. Ja, ik gebruikte het heel veel. Maar inderdaad misschien zijn er te weinig mensen die het gebruiken. En heeft Apple zoiets van Ja, SD-kaart, dat is ook iets van vroeger. Ja. Dus ja, dat is. lijkt op een floppy. Je koopt maar een. Je koopt maar een verloopje. Nou ja, het is inderdaad fysieke opslag. Fysieke meeneembare opslagen gde idee. Ja. En ik las op Twitter, en als ik dan toch even een van die zeurpieten mag mag citeren. Die post op Twitter een filmpje van Steve Jobs. waarin die dan uit de doeken doet het verschil tussen dat de product guys of de de de de marketing en sales guys
00:45
die krijgen dan de macht en die worden dan de CEO en dan draait het alleen maar om dan draait het niet meer om de product maar om de sale, zeg maar. Dat die Pepsi Pepsi. En daar kan dat dan nog wel, maar omdat het product niet verandert, zeg maar, we drinken nog steeds de zode cola. Maar en bij Apple, Scully, die was zo, die had die insteek. Maar daar moeten de product guys natuurlijk aan de macht zijn, zoals bij Apple. En die zei van dus die plaatste dat filmpje en die zei van Is het nu niet omgekeerd, dat ook Apple, de sales en marketingmensen het aan de macht hebben. Kijk maar naar de MacBook Pro. Kijk maar hoe al de pro genegeerd wordt. Ja, dat vind ik dus echt onzin. Want volgens mij de meest machtige man bij Apple is niet Tim Cook. die trouwens überhaupt geen sales marketingman is, mag ok, maar is Joni Ive. Phil S is natuurlijk ook een machtig persoon. En die is wel van de marketing. Die is wel van de marketing, maar volgens mij Joni is wel eens wet, denk ik. Nee, serieus, volgens mij is dat echt zo. Als Joni zegt We gaan morgen wc-brillen maken. dan gaat Apple morgen wc-brillen maken. Dus er is werkelijk geen enkele aanleiding om te denken dat ik zie de product guys niet aan de bacht zijn bij Apple.
00:46
Het is alleen ja, dit is waar ze nu mee komen. En Ja, het is. Het is natuurlijk in een vrij uitgekristalliseerde markt. Dus het zit ook meer in details. En zoiets out there's wat Microsoft doet. wat als je er goed naar kijkt. eigenlijk helemaal niet zo heel erg out there is. Maar goed. OK, iets wat op het eerste oog heel erg revolutionair lijkt. En Dat zal Apple niet gaan doen, omdat ze weten van ja, dan bedienen we alleen een hele kleine markt. Ja. En daar gaat het ons niet om. Nee. Ja, dat is het grote. En dat is ook. Het punt dat niet gezien wordt. Nee. Met name die pro-jongens van vroeger. toen Apple inderdaad nog een heel klein merk was. wat met name bij de Photoshoppers en de professionele dudes. en Gals populair was, dat is al lang niet meer zo. En dat was in die tijd was Apple dat ook een beetje tegen wil en dank. Uiteindelijk wilden ze gewoon een computer voor iedereen zijn. Ja. En nu zijn ze het. Ja, goed, dat betekent ook dat je niet de meest bizarre shit in je computer stopt. Alleen als iedereen het kan gebruiken.
00:47
Nou ja, het valt ook een beetje inderdaad onder het idee van Ja, het is niet meer zo. Het ziet er niet zo schokkend uit, weet je wel. En die studio van Microsoft. Daar denken heel veel mensen van Wauw, kijk, dat hebben we nog niet gezien. Wauw, het ziet er gek uit. Maar Mike zal altijd best wel vaak helemaal opnieuw dingen willen uitvinden. Komt het niet helemaal lukken. Die dan twee jaar later weer gekilld worden. Ja. Kijk, die MacBook ziet er natuurlijk ook al honderd jaar hetzelfde uit. Ja. En dat vind ik dan wel weer leuk. Een beetje saai, maar. Ja, saai, maar ik vind dat heel slim. Want daarmee heb je als ook als je een zes jaar oude Mac hebt. nog steeds. Iedereen herkent nog steeds als de Mac MacBook, zeg maar. Mensen kunnen het van buiten niet zien, dus je bent nog steeds de hippe gast. Ja. Terwijl als je met een of andere dikke Dell aan komt zetten. nou, dat is. Ze zijn niet meer, maar ze zijn wel allemaal. zijn wel ieder jaar anders. Hele grote, hele dikke koop nog steeds, hoor. Ja. Ja, nee, maar goed, ja, ik weet niet. Sowieso zou dat niet een argument moeten zijn, vind ik. Maar ik Ja, ik weet niet. Ik moet zeggen dat ik gewoon tevreemd ben eigenlijk. Kijk, er zijn details waarvan ik denk Ik vind het jammer dat er
00:48
bijvoorbeeld nog steeds zo'n dikke zwarte rand om die computer zit. Ja. En niet overal gelijk. Ja. Dus dat is echt iets waarvan ik denk. Maar dat is ook zo'n typisch Apple- detailtje dat je denkt van Ja, dat is jammer, he. Want dat heeft die die surf studio wel heel goed. Die heeft gewoon een prachtig dun scherm allereerst. En en ook gewoon een dun bezzzeltje en ook gelijk aan alle kanten. Ja. Nou, dat had ik toch eigenlijk van Apple verwacht. Precies, precies. Ja. Het is wachten op de MacBook Edge, he? Dat heb ik nog niet Edge. waarbij dat schermpje om de rand heen loopt. Moeten we het ook nog even hebben over dat Apple definitief geen beeldschermbouwer meer is? Ja, daarom. Het is eindelijk. Jongens, we hoeven niet meer te hopen. De cinema display is doodlang. Maar is dat echt zo? Ik heb Apple niet horen zeggen, maar. Nou, op het moment dat je gaat zeggen Wij hebben samen met LG een scherm gebouwd. waar een LG-logo op staat. Ja, precies. Dan geef je toch eigenlijk wel aan van Wij komen niet volgende week. niet mijn eigen scherm. Klopt. Ja, die Mac Pro die die. Ja. En dat zijn zelfs twee schermen. Je hebt een vier K. en dat is een eenentwintig vijf inch en een vijf K. Dat is een zevenentwintig inch. Ja. Het is een keurig scherm,
00:49
hoor. Het is vrij dik, vond ik. Maar het ziet er. Ja, het ziet er heel neutraal uit. Het is heel neutraal, zwart, he. Ja. En de vier K past dus ook op de twaalf inch MacBook. Die heeft dus een USBC-aansluiting. en de vijf K heeft dus een Thunderbolt drie aansluiting. Ja, maar die heeft ook een webcam en aansluiting. K niet? Nee, nee, nee, de vier K niet. Heeft geen webcam. Die heeft daardoor dus ook wel mooie randjes. En die. Ah. vijf K heeft weer een dikke bovenhand, omdat die webcam mee moet. O? O. Kijk maar naar de plaatjes. Potverdorie. Ik heb niet goed naar de plaatjes gekeken. Terwijl je normaal altijd heel goed in bent. Ik kan heel goed plaatst kijken, ben is architect geworden. Maar ja, is ja, het is natuurlijk ergens wel jammer natuurlijk. dat je niet meer in je eigen Apple bubbeltje kan leveren met je Apple. Wat voor reden kunnen we daarover brekken? Want ja, je zou kunnen zeggen. Het is natuurlijk op de molen van de mensen die zeggen van Ja, kijk, ze bedienen de Pomark niet meer. Ze hebben niet eens een scherm. De pro Mac Pro is ook al weg, zeg maar. Nou, de Mac Pro is. Die heeft een bescheiden updateje gekregen. Nou ja, in ieder geval dingen zijn goedkoper geworden. Ja, OK.
00:50
Nee, maar uiteindelijk denk ik Apples filosofie is als jij een laptop koopt, dan moet je ook op een laptop werken. dan moet je er niet een groot scherm aan hangen. Ik bedoel, dat mag wel natuurlijk, maar dat gaan wij niet. Ja, ze hebben ook een Mac Mini. Bring your own. Ja, Ja, precies. Maar de Mac Mini is juist van We doen iets heel goedkoops. We bouwen echt een Mac for the rest of us. Heel goedkoop. en daar kun je gewoon alles aan koppelen wat je al hebt. Dus voor de Mac Mini was dat scherm sowieso niet bedoeld. Want dat is een scherm veel te duur voor. Dat scherm is duurder dan die hele computer. Als jij een heel mooi dun MacBook Airtje koopt. ja, dan is die koop je omdat je een MacBook Air wil hebben. En niet omdat je de hele dag aan een groot scherm hangt. Dat we zeggen heel veel mensen doen dat. Ik doe dat ook. Ik monteer op mijn werk gewoon op mijn MacBook Pro. die gewoon dicht in een hoek ligt ergens. En dat is blijkbaar niet hoe Apple wil dat jij die computers gebruikt. Of niet voor. Ze gaan dat niet faciliteren. Voor het beeld is het toch wel jammer dat. Kijk voor heel veel al die mensen die een beetje prowachtig werken. zoals wij eigenlijk. Ja. Dan haal ik nog het minst. Die hebben een laptop,
00:51
vijftien inch meestal, he. Dat kan altijd met een vijftien inch mee aanzetten. en die sluiten aan op het scherm. Maar dat zal dus nooit meer in films, televisieseries of weet ik veel waar. op de gemiddelde kantoren in de wereld. zal dat dus nooit meer dat herkenbare. Nee, mooie Apple-scherm zijn. Nee, dan heb je een iMac. Ja, maar goed, dat is in de zakelijke wereld niet zo heel. Nee, niet zo heel gebruikelijk om. Nee, dat is inderdaad. Dat zou wel kunnen, toch, want je kunt toch als scherm gebruiken. Ja. Ja, ja, dat kan, dat kan. Dan heb je toch je vijf K-scherm. Ja. Dat lijkt zo logisch. Haal dat scherm eruit, Poor die ingewandel eruit van die IMac en je hebt hem. Ja, goed. um. Nee, ja, ik vind het ook jammer, hoor. En ik weet ook niet of ik het terecht vind dat Apple dit doet, maar ja. Maar Apple kan er weer op terugkomen, he? Ze hebben tweehonderddertig miljard op de rekening staan. En dat en ooit heeft Steve Jobs natuurlijk gezegd. toen de iPod-foto geintroduceerd werd van joh, Wie kijkt nog video, noch een iPod? Dat maanden later. Dat voorbeeld gebruik jij drie keer per jaar. Je mag het EEN keer in de vijf jaar gebruiken. willen we van vijf jaar niks horen.
00:52
Nee, precies. Vijf jaar even je mond houden over dat voorbeeld. Juist even die andere twee keer zoeken. Oh, shit. Daar ben je niet uit, he. Is er nog meer aangekondigd, Donderdag of niet? Of was dat dit niet? Nee, daar is ons. Nee. Ja, het ging goed met de verkoop van de iPhone zeven. Ik had ik had dus echt gehoopt dat er nog een soort one more thing kwam. juist omdat die MacBook Pro als laatste kwam, dat er nog een one more thing kwam. Oh, by the way, we hebben het ook in een los toetsenbord gebouwd. Dat is echt wel. Dat was echt wel de bummer voor mij, dat dat er niet meer draadje. Ja. Maar verder, nee, volgens mij. Hebben ze ook in het geruchten circuit? Oh, jij bent echt al het jaar aan het af- afsluiten. Ik denk dat dit het wel is, hoor. Ik denk niet dat het nog. Nee, niks bij komen. We gaan weer in de winter winterslaap inderdaad. Ja, ja, ja. Appel winterslaap. Ja, ik zou het zo. Maar het ging over het had nog een video waarmee ze begonnen over toegankelijkheid van ske producten. Ja. Maar ja, dat is een. Ik vind het wel mooi dat ze daar gewoon echt mee te koop willen lopen. Want het is niet het meest sexy onderwerp natuurlijk.
00:53
Het is ook niet eigenlijk des Apples, he. Want ik roep de hele tijd Apple wil juist zoveel mogelijk mensen bedienen. En dit is natuurlijk maar een hele kleine groep. Tegelijkertijd kun je wel zeggen Ja, als je iedereen wil bedienen. moet je er dus ook voor zorgen. dat mensen die helemaal computer valt een beetje onder. Dit is natuurlijk een Tim Cooks paradepraatje van We laten laten we willen iets extra's brengen. en ook voor milieu. We laten het mooier achter dan we het aantroffen. Precies. Voor dit soort minderheden. En het is ook echt gewoon waar. Het is ook echt. Ik bedoel, je kunt zeggen dit is marketing. maar Apple doet dit als in systeem zes werkelijk. zie. Ja. En ja, dus dat is altijd de focus geweest van het bedrijf. Meer nog dan bijvoorbeeld educatie. Ze roepen ook de hele tijd dat ze zo geweldig voor educatie zijn. Daar doen ze helemaal uit voor. Nou ja, daar proberen ze wel het een en ander voor. Maar dat heeft maar heel beperkt effect. Het verbaast mij dat ze met die iPads. en waar jij net over had, met dat MDM. en toch dat de users switching een beetje. en dat ze dat toch nog wel gedaan hebben, zeg maar. Want dat is toch wel een operatie omdat te krijgen ondersteunen de komende jaren. Ja. Nee, dus ze investeren ook wel in onderwijs.
00:54
maar het is niet dat ze daarmee beyond alle anderen gaan. Nee. En dat doen ze dus wel met toegankelijkheid. Er is nog een ander plaatje wat tijdens de keynote werd getoond door Tim. wat ik zal ik maar zeggen wel anders was. En dat was de twee pie charts van iOS versus Android. Het is toch altijd die pakt ze altijd erbij, toch? Ja, maar hij vond het wel weer heel overtuigend stiekem. En want momenteel is de installbase van iOS tien zestig procent. iOS negen tweeëndertig procent. En acht procent zit op een eerdere OS-versie. En bij Android is het één procent minder dan één procent op de laatste versie. Nou, weet ik niet hoelang Android zeven op de markt is. Is dat sinds de Pixar? Geen idee. Android zes heeft negentien procent en het eerder is tachtig procent. Ja, Ja. Maar dat geeft inderdaad. Maar ja, dat is gewoon de bekende weg. De vloekende weg. Dat weten we allemaal, ja. Ja. En Ik ben heel benieuwd gehad, want daar hebben we natuurlijk ook. omdat we al zo lang niet gepodcast hebben. Daar hebben we het helemaal niet over het hele Galaxy Note-verhaal gehad. Maar we hebben bijvoorbeeld ook de nieuwe telefoon van Google, de Pixel,
00:55
nog helemaal niet beschroken. Nou, ik vraag me wel af. Nou wat ik me af. Gewoon binnenkort maar weer eens een keer podcasten. en alles inhalen. wat oude onderwerpen. Maar dat oude koeien. Wat wel leuk is, dit staatje, als Apple dit volgend jaar weer laat zien. dan kunnen we zien wat het effect van de pixel is. Want dan zou het moeten zijn En dat de laatste Android-versie meer dan één procent is, zou ik maar zeggen. Ik voorspel je het effect van de pixel is n. De grootte van een pixel, zo'n beetje. Ja. Nee, echt die pixel, dat ja, dat schijnt toch maar laten. Prima telefoontje. We moeten we nu wel hebben over het uiterlijk. Want ik wil gewoon eigenlijk effe zeggen dat ik het gewoon een lelijke apparaat vind. Ja, hij is echt gewoon echt Kom op, jongens, had een beetje je best gedaan. Joh. John Grruber liep er wel mee rond tijdens het Apple-event. Ja, moet hij lekker doen. Die is ook lelijk. Dus dat kan wel weer. Soort zoekt soort. Nee, je kan er prima mee rondlopen. Het is ook een prima telefoon. Hij is wel de beste android te zijn. Maar ja, het is, hij is gewoon lelijk. Ja. Nee, hij is niet bijzonder mooi. Dus het zal nooit het sekapeel van een Samsung hebben. En mensen nemen meestal een Android.
00:56
omdat ze gewoon een goedkope telefoon willen hebben. Ja. En het is niet bepaald niet de goedkoopste Androidtelefoon. Integendeel zelfs. Hij is precies even duur als de iPhone. Ja. Nou, dan zou ik eerlijk een eerlijk gezegd eerder een. Waar zitten ze nu bij Samsung, de S zeven S zeven Edge nemen? Ja. Maar dan zonder edge. Kan je ook nog zonder edge krijgen eigenlijk. Maar wel. Ja, volgens mij wel. De Galaxy S zeven. Dat was. Disney Stock Android trouwens, he. Dus met heel veel mensen. Nee, ja, maar Stock Android, dat is volgens mij ook maar een hele kleine doelgroep. die daar überhaupt van weet dat er ook nog iets anders is dan dat Samsung-laagje. Maar ik wou nog heel even over die Note Seven hebben, want dat vond ik wel interessant. Dat hele gedoe, het opblazen van het stoppen van de productie en zo. dat is gebeurd in de week dat ik in Zuid-Korea zat. Hoe. En ik hoorde dus op de blogschoon die ik las en zo in de podcast. had iedereen het erover van Ja, een batterijproblemen batterijproblemen. In Korea hebben ze het helemaal niet over de batterij. In Korea zeggen ze Nee, het heeft helemaal niks met de batterij te maken. Dat ding was overspekt. Er zat gewoon te veel in in een te kleine behuizing. wat ik ergens ook wel snap.
00:57
want ze die nood, daar stopt Samsung altijd alles in. wat ze ook maar enigszins kunnen maken. En eh maar daardoor werd hij gewoon veel te heet. en ging hij de batterij opblazen. En. Maar ze weten nog steeds niet wat het probleem is. Nee, maar ze hebben er een compleet andere batterij ingezet. en er gebeurde precies hetzelfde. Nou ja, dan inderdaad. Zou er gewoon weer een. Dan zou je inderdaad kunnen denken, dat ding wordt gewoon uit zichzelf te heet. en dat gaat. Dat gaat richting de batterij en die ontploft dan. Maar ik vind het ook wel weer een mooi verhaal. Ik vind het wel een mooie draai, zeg maar. Ja, Waarom ontplofte die? Ja, hij was te goed. Er zat te veel. Ja, we wilden weer te veel. Nou, ik kan je wel vertellen, dat heb ik echt gemerkt. Dat hoorde ik. Ik was onze lokale agent van ons bedrijf die vertelde dat. En ik merkte dat inderdaad in het Engelstalige nieuws. Koreanen zijn superkritisch over Koreaanse producten. Dus ze kopen. Ze kopen wel meer Samsung en Kia rijden meer in Kia's en zo. Samsung is trouwens ook een automerk daar. de Renault Kangoe of. Nee, Rene, hoe heet dat? Dat kleine. Niet de Kajar,
00:58
maar die andere. Nee, die wordt daar als Samsung verkocht. Maar goed. Maar in ieder geval. Dus dat doen ze wel. Maar als er iets mis mee is, dan zijn de Korean Koreanen de ergste, zeg maar qua kritiek uiten. Oke. Dat was vroeger niet zo, maar. Maar ze dulden gewoon geen foutjes, toch? Precies. Net als dat is natuurlijk die mentaliteit. Ja, waar we meteen daar gaan koppen. Maar ik vond het wel interessant. Ik zag foto's van jou uit de uit Zuid-Korea komen. Met een ontzettend grote Galaxy Note zeven billboards op flatgebouwen en weet ik wel. Want in die week is besloten om er helemaal mee te stoppen. Tot die tijd was het meer van We halen ze terug en daarna gaan we willen doen. Maar ik vroeg me af. Heb je ook al mensen op laddertjes zien staan. om al die billboards te verwijderen, of niet? Nee. Ik was op de laatste avond was ik nog wel even in een winkel. Daar stond nog zo'n standaardje, zeg maar. met groot Galaxy Note zeven erop. en daar konden dan vier galaxies onder. En daar zaten nu allemaal andere LG en HTC-telefoons in. Want die hebben toch allemaal een USB aansluiten? Ja, blijft, dat past. Ja. Ja, dus. Maar ja, goed. Nou, dan hebben we die pixel en die Note zeven ook gelijk even behandeld.
00:59
Z racen zo, zeg. Het is wel nog iets anders. Ratatatata. Nou. Nou, ik ben heel benieuwd wat onze luisteraars van deze onthullingen vinden. Waren zij net zo tevreden als wij? Wij zijn er toch redelijk tevreden? Ja, ik ben er heel erg. Ik vind het heel interessant. Ja. Ik vraag maar EEN link. Ja. Overheerst toch onvrede en syn. Nou ja, ik vraag wat nog steeds voor de echte pro-gebruiker nog door de vraag is de Mac Pro zelf. Heeft het zin om dat ding nu te kopen? Ook al is hij ietsje goedkoper geworden, omdat de componenten cheaper zijn. Maar het is natuurlijk nog wel. Het is als je naar de Mac Roomers bu Guit kijkt. is het volgens mij een apparaat dat zevenhonderd zoveel dagen niet is geupdate. Het is. Ja, en je moet je dus afvragen Is er zijn er. Blijkbaar is het ook gewoon. Want als ik nu kijk naar mijn MacBook Pro. het punt is Ik wil gewoon die nieuwe hebben, maar eigenlijk vanwege die touchbar. Voor de rest is mijn MacBook Pro uit tweeduizenddertien nog prima. Nee, maar ze hebben. Ik monteer daar vier K op zonder enig probleem werkelijk. Ja, maar ze hebben de nieuwe ook vergeleken keer met de MacBook Pro uit tweeduizendtwaalf of zo. want dat was dan blijkbaar toch net, die was supergoed.
01:00
En hij was niet heel veel sneller en zo. maar het vlakt ook wel een beetje. zeg maar de specs en de snelheid en wat. Ja. En ja, goed, dan zie je dus dat Apple niet zo is van We moeten elk jaar een nieuwe uitbrengen. Want dan kunnen we er weer meer verkopen. Maar meer van Ja, zolang het niet nodig is om een nieuwe uit te brengen. Nou, wat we wel zouden kunnen doen. Wat ze wel zouden kunnen doen is dat Intel die komt heeft generaties chips. En in die Mac Pro zit volgens mij een generatie chip nu echt serieus van drie jaar geleden. En er zijn al twee generaties nagekomen. apparaat. Nee, nee, precies. Weet je wel. Dus Apple kan toch op z'n minst zo maar zeggen. dan op een gegeven moment de nieuwe generatie chips erin. Dat ben ik helemaal met je eens. Dat heb ik nog niet de moeite genomen om de website te updaten. Want daar staan nog allemaal staartjes van hoe snel die wel niet een Appertje Library apporteert. Ja, ja, dat is wel heel pijnlijk. Ja. Of een Thunderbolt drie poortje achterop zetten in plaats van Thunderbolt twee. Ja. Nee, daar hoef je geen spectaculair nieuwe apparaat voor doen. Maar je moet gewoon meegaan incelen. Als je tweehonderddertig miljard op de bank hebt. dan mag je daar mag je inderdaad wel een beetje moeite doen. om de iets wat minder goed lopende producten bij te brengen onder het mom van. dan is alles tenminste up to date. Ja, precies. En daar ben je ook dit soort discussies voor.
01:01
Nou, hij zijn toch nog kritisch geweest. Ja. Gelukkig toch nog even kritisch. Niet alleen maar halleluja. Hebben we ons bestaansrecht ook weer bewezen. Inderdaad. Mocht je je nou niet mee eens zijn, de reactie uit Omorting.nl. Ook dat je daar gaat zeggen Dat is ook een paar. En anders zoek je maar uit, rand. Ja. Hashtag ophcaf. Kijken we daar wel eens naar? Klopt het dan? Nee. Lucas gaat ernaar kijken. Heeft hij zojuist. Ja, bedankt voor het huis allemaal en tot de volgende keer. Adios. Tot ziens.
Archief
- OMT Café #421: De laatste ronde 2017.06.20
- OMT Café #420: Draken, heksen en Carice 2016.10.30
- OMT LIVE #419: iPhone 7, 7 Plus en Apple Watch Series 2 2016.09.16
- OMT Café #418: The butterfly index 2016.09.08
- OMT Café #417: Champagne en piepers 2016.06.16
- OMT Café #416: Hans van Manen en dan heel lang niets 2016.05.30
- OMT Café #415: Mopperblogger 2016.05.04
- OMT Café #414: Sori, het zielige neefje van Siri 2016.04.16
- OMT Café #413: De onschuld gaat te paard 2016.04.15
- OMT LIVE #414: OMT pakt uit - iPhone SE en 9,7 inch iPad Pro 2016.04.06