OMT Driehoek Copy 3

Focus: Eerste bioscoopfilm gemaakt in Final Cut Pro X

Na de release van Final Cut Pro X was een veelgehoorde klacht van professionals dat je er geen serieus werk mee gedaan kreeg. De bioscoopfilm Focus bewijst nu het tegendeel, de gehele montage van de nieuwe film met Will Smith is in Final Cut Pro X gedaan.

Regisseurs John Requa en Glenn Ficarra vertellen op een microsite dat het productieproces flink sneller ging door het gebruik van Final Cut, MacBooks op de set en de Mac Pro in de edit room. Focus is sinds vandaag in de Nederlandse bioscoop te zien.

De crew is vooral te spreken over de snelheid waarmee gemaakte beelden te verwerken zijn. Door het gebruik van de plugin Sync-N-Link X was het een eitje om beelden te synchroniseren en van de juiste metadata te voorzien. Assistent-editors konden dit alvast op de set doen zodat lead editor Jan Kovac de in ProRes 4444 opgeslagen beelden makkelijk kon vinden. De film werd op tijd en binnen budget afgeleverd. De editors prijzen de magnetische timeline van Final Cut Pro X en konden veel graphics en effecten met de ingebouwde tools van Final Cut en Motion 5 maken.

In een interview met USA Today vertellen de regisseurs dat Final Cut Pro X nog vaak door professionals onderschat wordt. De software werd in 2011 ‘iMovie Lite’ genoemd omdat veel functies zouden ontbreken. Volgens de crew van Focus is de software de laatste jaren echter sterk verbeterd en is de terugkerende kritiek vooral gebaseerd op oude informatie.

Focus is te zien in de Nederlandse bioscopen Uitgebreide informatie over het productieproces is hier te vinden

Archief