OMT Driehoek Copy 3

Moet de prijs voor muzieknummers in iTunes naar 60 cent?

De opbrengsten voor de muziekindustrie zijn in de afgelopen 10 jaar gehalveerd, doordat de dalende cd-verkoop onvoldoende wordt gecompenseerd door de verkoop van muziek via het internet.

De platenlabels hebben daarom lang aangedrongen op een hogere prijs voor songs in de iTunes Store, zodat ze meer kunnen verdienen op de verkoop van digitale muziek. Echter, een hogere prijs zou volgens Steve Jobs consumenten aanmoedigen muziek illegaal te downloaden.

Vorig jaar kregen de labels hun zin en werd het vaste prijsmodel van 99 cent overboord gegooid. De prijs van populaire muzieknummers is verhoogd naar $1,29. Daartegenover is een aantal nummers in prijs verlaagd naar 69 cent, waardoor in totaal drie prijsniveau’s ontstonden. Maar betekent een hogere prijs ook meer winst voor de muziekindustrie?

Dit heeft alles te maken met prijselasticiteit. Doorgaans zullen consumenten meer kopen bij een lagere prijs en minder bij een hogere prijs. Het kan zijn dat de totale winst bij een lagere prijs hoger is, doordat de vraag sneller toeneemt dan de prijsdaling. Het omgekeerde kan ertoe leiden dat een hogere prijs voor lagere winsten zorgt. De kunst is om het optimale prijsniveau te vinden, waarop de hoogste winst behaald wordt. Professor in de Marketing Raghuram Iyengar zocht uit wat de meest optimale prijs is voor losse muzieknummers. Hij ondervroeg 600 consumenten en kwam tot de conclusie dat de muziekindustrie meer kan verdienen als de consumentenprijs van individuele muzieknummers verlaagd wordt naar +/- 60 cent. Doordat consumenten dan veel meer kopen, zouden de winsten met grofweg 50% kunnen stijging.

De prijs die uit het onderzoek naar voren komt is dus minder dan de helft van de prijs die momenteel voor populaire muzieknummers in de iTunes Store gevraagd wordt. Bij het onderzoek dient wel opgemerkt te worden dat de kosten voor het verkopen van een liedje, die de uiteindelijke winstgevendheid kunnen beïnvloeden, niet bekend zijn.

Professor Iyengar kwam tevens tot de conclusie dat het iTunes model (betalen per nummer) consumenten meer aanspreekt en de muziekindustrie meer oplevert dan abonnement-diensten, waarbij de consument per maand een vast bedrag betaalt om naar muziek te kunnen luisteren.

Archief