Apple is belangrijke speler in game-economie
Het onderzoeksbureau Flurry heeft analyses uitgevoerd op verkoopcijfers van computergames in het afgelopen jaar in de Verenigde Staten. Hun conclusie? Apple begint een serieuze bedreiging te vormen voor traditionele makers van spelletjes en consoles.
Allereerst heeft men de verkoop van games op verschillende dragers vergeleken: consoles (Nintendo Wii, Sony PS3 en Xbox 360), draagbaar (Nintentdo DS en Sony PSP) en iPhone/iPod touch. Was het aandeel van die laatste categorie nog 1 procent in 2008, vorig jaar vervijfvoudigde Apple’s aandeel. Als de iPhone en iPod touch alleen worden afgezet tegen de PSP en DS is de groei nog veel groter. Hierbij had Apple in 2008 een marktaandeel van 5 procent. In 2009 was dat 19 procent, terwijl PSP zakte van 20 naar 11 procent en DS van 75 naar 70 procent. Met een aanbod van 30.000 spelletjes die beduidend goedkoper zijn dan games op andere platformen heeft Apple’s App Store een streepje voor bij consumenten. Daarnaast is het voor ontwikkelaars eenvoudiger om eigen games uit te brengen. Tel daar bij op dat de iPhone en iPod touch in principe niet als spelcomputers verkocht worden, waardoor hun bereik veel groter is en je begrijpt dat Sony, Microsoft en Nintendo met argusogen naar de aanstaande iPad zullen kijken.
Archief
- There's always One More Thing… 2017.06.01
- De 6 irritantste Apple-meldingen en hoe je ze uit zet 2017.05.31
- Apple’s Carpool Karaoke start 8 augustus 2017.05.31
- ‘Nieuwe iPads, MacBooks én Magic Keyboard op WWDC 2017’ 2017.05.31
- Waarom de ‘iPhone 8’ anders gaat heten 2017.05.31
- Mobiel betalen in het OV loopt uit op flop 2017.05.31
- Nest Cam IQ: beter beeld, minder cloud 2017.05.31
- Apple zet serieus in op eigen 4G-chips 2017.05.30
- Essential Phone: oude bekende geeft eigenzinnig antwoord op de iPhone 2017.05.30
- Nieuwe Mac-app van maker Pixelmator op komst 2017.05.30