OMT Driehoek Copy 3

Te veel apps in de App Store?

De App Store is razend populair en de iPad, iPod touch en iPhone vinden gretig aftrek. Toch klinkt er kritiek van de makers van apps. De App Store zou tè vol zitten, waardoor een gezond business model ontbreekt.

Deze mening wordt onder meer gedeeld door Trip Hawkins, ooit werkzaam voor Apple en oprichter van Electronics Arts. Momenteel bestiert hij een bedrijf dat spelletjes ontwikkelt voor iOS.

Hawkins stelt dat Apple te veel heeft ingezet op een gigantisch aanbod van apps. De App Store zou met ruim 400.000 titels simpelweg te vol zitten, waardoor het moelijk wordt de aandacht te trekken van de miljoenen Apple-gebruikers.

De gemiddelde inkomsten van een ontwikkelaar zijn volgens hem $4000,- per app. Te weinig voor professionele developers om hun hoofd boven water te houden. Als deze situatie niet gezonder wordt, dan zullen ontwikkelaars op den duur afhaken, zo stelt Hawkins.

Voor het gemak vergeet hij echter dat een groot aantal apps gratis is en ontwikkelaars ook advertentieinkomsten ontvangen. Er moet bovendien een onderscheid gemaakt worden tussen succesvolle en minder-succesvolle apps. Wie een kwalitatief goede app bouwt waar het publiek warm voor loopt, kan aanzienlijk meer verdienen dan het genoemde bedrag van $4000,-

Apple maakte deze week bekend dat sinds het bestaan van de App Store in totaal $2 miljard uitbetaald is aan ontwikkelaars. Dit bedrag staat gelijk aan 70% van de omzet.

Als oplossing raadt Hawkin ontwikkelaars aan de mogelijkheden van de webbrowser te ontdekken. Met web-based games ben je niet afhankelijk van de beperkingen die Apple oplegt. De vraag is echter hoe hij dan zichtbaar denkt te worden voor het publiek. Ook zal het lastiger zijn om inkomsten te genereren.

Archief