OMT Driehoek Copy 3

Review: iPhoto-boek bestellen

Eén van de leuke functies in iPhoto is een album maken. We maken met onze digitale camera’s zo veel foto’s dat we door de jpg-jes de gifjes niet meer zien. Je kunt ze natuurlijk uit laten printen, maar veel leuker is een album maken met iPhoto! MacOSX.nl bestelt een boek en kijkt naar de voor- en de nadelen.

We hebben een selectie gemaakt van de foto’s die we in het album willen opnemen en maken een apart mapje aan. Het is wel aan te raden om nu al de volgorde te bepalen. Ze komen namelijk ook in die volgorde in je fotoalbum te staan. Dat scheelt later veel klik- en sleepwerk. Sorteren op datum is waarschijnlijk de meest logische keus. We klikken op het nieuwe mapje en daarna op de knop ‘fotoalbum.’ Vervolgens krijgen we de keus om een thema te kiezen.

Er zijn maximaal acht verschillende thema’s waar uit we kunnen kiezen. Klik je namelijk het kleinste formaat aan, 8,5 x 6,7cm, dan geeft Apple je geen keuze. In deze review kiezen we voor het thema ‘Reizen’. Zachte kaft en meteen maar de grootste afmeting (28 x 21.5cm). Daarmee kiezen we meteen voor het zwaarste thema. De Powerbook G4, 667 mhz werkt als stroop met dit thema. Een test op een G5 bij Machouse Amsterdam wijst uit dat het inderdaad een zwaar thema is en dat het niet geheel aan de ‘titanium’ ligt. Foto’s toevoegen en verplaatsen gaat wel iets sneller op de G5, maar tekst in dit thema blijft een zwaar proces. Voordat we op ‘kies thema’ klikken is het van wezenlijk belang om het vakje ‘Bedruk pagina’s dubbelzijdig’ aan te vinken. We kunnen op deze manier namelijk niet alleen meer foto’s kwijt, het is ook nog goedkoper. Na de standaard 20 pagina’s betaal je in deze afmeting namelijk 0.70 cent per pagina. Het hele dubbelzijdig/enkelzijdig verhaal is een beetje onduidelijk in iPhoto. We kunnen bijvoorbeeld in een later stadium nergens meer terug vinden of we ons boek nou enkel- of dubbelzijdig laten afdrukken. Er zit wel een weergave knop die ons vertelt of we dubbele- of enkele pagina’s bewerken, maar totale duidelijkheid over wat we nu uiteindelijk bestellen geeft Apple ons niet. Navraag bij de Apple Store levert weinig op. Ze verwijzen ons naar de klantenservice op hun eigen site. Daar zien we weinig over onze vraag. Mede dankzij het feit dat ze nog niets vermelden over iPhoto 5! Op de uitleg pagina: “9 eenvoudige stappen voor mooie albums”, beginnen ze met de vraag; “Gebruikt u iPhoto 4? Zoniet dan raden wij dat aan.” Hier worden we dus niet wijzer van. Toch maar verder kijken hoe dit probleem opgelost kan worden en uiteindelijk zijn we erachter! Maak je je fotoboek aan met enkelzijdige bedrukking dan blijft het weergaveknopje, met twee pagina’s, grijs.

We kunnen hier niet op klikken en dus weten we dat we dit boek enkelzijdig zouden gaan bedrukken. In het geval dat je kiest voor dubbelzijdig, dan zijn beide weergave mogelijkheden wel actief. Let op, dit is dat je alleen bij de harde kaft. Voor alle zachte kaft varianten kan je niet kiezen voor enkel- of dubbelzijdig.

Foto’s plaatsen. We klikken op kies thema en vervolgens geeft iPhoto een melding; “Sleep foto’s uit het bovenste gedeelte van het iPhoto-venster naar de pagina’s van het fotoalbum of klik op de knop ‘Vul automatisch’ om het album automatisch te laten samenstellen.”Automatisch lijkt ons veel handiger. We hoeven ze daarna namelijk alleen nog maar naar wens aan te passen en klaar zijn we! iPhoto geeft je ook de mogelijkheid om hele lappen tekst in te voegen. We kunnen zelfs op pagina 21 een ‘inleiding’ plaatsen en de hele pagina met tekst vullen. Aangezien wij veel tekst in dit boek willen meenemen kiezen we regelmatig voor deze optie. We hebben veel e-mails van ons vakantieadres verstuurd en op deze manier maken we ons reisverslag helemaal compleet. Het voorwerk doen we in een tekstverwerker zoals ‘Pages’. Er zitten namelijk enkele secondes tussen elke aanslag in iPhoto en op zo’n manier je tekst bewerken, dan wordt zo’n album maken weer monnikenwerk. Nogmaals, dit merken we alleen in het Reis thema. Doen we hetzelfde in het thema ‘Folio’ dan is er weinig aan de hand. Foto’s verplaatsen en verslepen wijst allemaal voor zich, dit werkt helemaal geweldig. We kunnen onze fantasie helemaal de vrije loop laten gaan en maken het boek helemaal zoals wij willen. Onderin de balk heb je een paar opties; Hoeveel foto’s je op één pagina wilt plaatsen, wat voor een paginaontwerp en wat instellingen voor tekst.

We kunnen uiteraard foto’s die iPhoto op de ‘verkeerde’ plek heeft gezet veranderen. Je kan ze zogenaamd ‘parkeren’. Klik op een foto in de pagina en tik op de delete toets of voor de notebook gebruikers, backspace. iPhoto zet ze dan voor je op de ‘plank’. We kunnen ze op deze manier later op een andere pagina wel gebruiken. Ons album is bijna klaar. Alle foto’s zitten op de juiste plek, de e-mails versterken ons verslag en staan op de juiste plek. We kunnen bijna op Koop Fotoalbum klikken. We zouden ons album graag tussentijds bewaren. Stel iPhoto klapt er opeens uit, dan zou het toch lekker zijn geweest als we appeltje S hadden ingetikt. Helaas biedt iPhoto deze optie niet. iPhoto bewaart je boek als je het programma afsluit.

Update Op het moment dat we onze review schrijven verschijnt de update iPhoto 5.0.2. Apple heeft een paar dingen in iPhoto aangepast, onder andere voor het maken van een iPhotoboek. Het tikken in het reisthema gaat nu vele malen sneller en levert geen enkel probleem meer op. verder is de stabiliteit verhoogt.

Details bewerken We kunnen ons boek nog mooier maken dan dat het al is. iPhoto heeft ook nog een paar verborgen opties. We kunnen namelijk met de rechter muis knop (wanneer maakt Apple ‘m nou eens zelf?) kiezen voor een aantal extra mogelijkheden. Stel je hebt 3 foto’s op één pagina speels door elkaar staan. De één overlapt de ander en laat nou net het hoofd van tante Sjaan achter dat ene randje zitten! Hou controle ingedrukt en klik op de foto welke je bovenaan of juist achteraan wilt hebben.

Kies voor plaats achteraan of vooraan en klaar is Kees. In hetzelfde menu zit nóg een optie en zeker geen onbelangrijke. Bewerk foto! Klik je hierop dan neemt iPhoto je mee naar het bewerk venster die je gewend bent. Pas wel op! Bewerk je je foto hierin dan past het programma je origineel aan. Het is dus niet onverstandig je foto’s in een eerder stadium te dupliceren. Mocht je net als wij wat tekst bij wat foto’s hebben geplaatst dan is wel zo handig de spellingcorrector er overheen te gooien. Het zou zonde zijn als er taalfouten in je boek zitten. Daar is het immers best prijzig voor. Soms laat iPhoto bij je tekst een gevaren driehoek zien. Dit geeft aan dat je tekst niet past en dat het onderaan wordt afgekapt. We passen het aan en ons boek is helemaal klaar.

Prijzen Apple heeft gekozen voor drie formaten en meerdere varianten zoals ‘Herinneringen’. De grootste kan je kiezen in twee soorten kaft. Een harde en een zachte. Hier rekent Apple uiteraard verschillende prijzen.

Type Afmeting Aantal pagina’s Prijs Extra pagina’s Klein 8,9 x 6,7 cm 20 4,15 0,35 Middelgroot 20 x 15 cm 20 10,70 0,46 Groot (slappe kaft) 28 x 21,5 cm 20 20,22 0,70 Herinnering (groot harde kaft) 28 x 21,5 cm 20 29,74 1,06 Herinnering (groot harde kaft) 28 x 21,5 cm 10 (enkelzijdig) 29,74 1,54 kijk hier voor voorbeelden van boeken en prijzen.

De bestelling plaatsen Na het klikken op ‘Koop Fotoalbum’ geeft iPhoto ons direct een waarschuwing. ‘Een of meer foto’s in het album worden mogelijk met te lage kwaliteit afgedrukt op basis van het gekozen ontwerp. Wilt u doorgaan?’ Gelukkig weten we waar iPhoto het over heeft. Op het moment dat je een rechtopstaande foto plaatst ‘mag’ dat niet op een plek waar alleen maar een liggende past, bijvoorbeeld op een pagina vullende. iPhoto geeft dan aan dat er iets niet klopt met een gele gevaren driehoek.

Het programma gaat dan inzoomen op de foto en een gedeelte van je foto wordt dan afgehakt. In dit geval gaan we er mee akkoord omdat alles op de foto is te zien en klikken we op oké. iPhoto gaat de pagina’s samenstellen. Dit duurt even, ons boek bevat 69 pagina’s dus hij mag er ook wel even over denken. Nadat alles is samen gesteld probeert het programma te verbinden met het internet, Onze ADSL verbinding weigert geen dienst, we krijgen keurig een overzicht te zien.

Een zachte kaft, groot formaat, een overzicht van de kosten en de opmerkelijke tekst dat je maar liefst 10 % korting krijgt, op het moment dat je 30 albums of meer besteld! Alsof we, in ons geval, 1800 euro gaan besteden aan 30 albums die we aan de straatstenen niet kwijtraken? Voordat geld kunnen we ook bijna de duurste iMac uit de doos trekken. Wij kiezen dus voor één exemplaar en zien direct wat het ons kost. 44 euro 13 en dan is het album met 81 foto’s nog niet verzonden. Dat kost ook nog eens 6 euro en dan gaat de BTW er nog over heen. Op onze virtuele kassabon staat een bedrag van €59,65. Dat is best pittig! We hadden in totaal 214 foto’s bij de HEMA laten afdrukken op het formaat 13 x 15 en dat koste €73,62. Je hebt dan wel meer foto’s maar ze liggen nu in mapjes in de kast en een fotoalbum van Apple pakken we toch sneller van de plank.

Apple ID We klikken op ‘koop nu’. Apple verplicht ons 1-Click® te activeren in ons Apple ID account. De reden daarvan is ons niet geheel duidelijk. Ook bij de Apple Store weten ze niet waarom dit nodig is. Je kan immers alleen met creditcard betalen en dat regelt Apple doorgaans met z’n Apple ID account. In hetzelfde overzicht staat dat ons boek een levertijd heeft van 3 tot 4 dagen. Dat is een welkome verrassing. We hadden verwacht dat dit veel langer zou duren. Als we ‘Account info’ aanklikken zien we niet alleen een overzicht van ons gegevens, maar ook de mogelijkheid om het aflever adres te wijzigen. Erg handig als je je boek op je werk wilt laten bezorgen en daarmee wilt uitsluiten dat je duur bestelde boek door je net te kleine brievenbus wordt gefrommeld. ?We wijzigen het aflever adres en klikken op ‘Koop nu’. Het uploaden begint. iPhoto rekent uit dat dit boek zo’n 40,2 mb zwaar is. We kunnen koffie gaan drinken want dit duurt even. Heb je een analoge telefoon verbinding dan kan je met een gerust hart je belastingformulieren gaan invullen. De server heeft alles binnen! We horen ook berichten dat er nog wel eens wat mis gaat met het uploaden van de foto’s en dat er meerdere malen verbinding moet worden gezocht. Alles is verzonden en we worden vriendelijk bedankt voor de bestelling. Het wachten kan beginnen…

Een half uur na het uploaden krijgen we op ons “.Mac” mail account een e-mail binnen met de bevestiging. De bestelling is ontvangen. Apple stelt het zeer op prijs dat we iets hebben besteld en we kunnen onze bestelling volgen via een website. In de e-mail staat ook vermeld dat we de bestelling binnen anderhalve uur kunnen annuleren. Verder zien we weer keurig een overzicht van wat we hebben besteld. Na 3 dagen krijgen we opnieuw een mailtje. “Uw bestelling is bij Apple verzonden!” staat in het onderwerp. Nu hoeft alleen TPG post z’n werk nog te doen en kunnen we ons reisdocument bezichtigen! Maar in het mailtje staat een teleurstellende zin; ‘Na ontvangst van dit bericht duurt het voor ‘afdrukken’ 5 tot 7 werkdagen en voor ‘albums’ 7 tot 9 werkdagen voordat uw bestelling wordt bezorgd.’ We moeten dus nog even geduld hebben.

There it is! Hij is binnen! Een dunne kartonnen enveloppe van Apple ligt in het postvak.?Netjes binnen de afgesproken tijd. Na het teleurstellende mailtje duurde het inderdaad nog 9 werkdagen voordat het binnen was.

We openen het wit met lime groene pakketje en bewonderen ons boek wat netjes in doorzichtig plastic is gehuld. Het boek voelt wat slap aan, maar als we het uit het plastic halen zien we gelijk dat de kwaliteit van de foto op de voorkant erg goed is. So far so good! Met open mond bladeren we door het boek heen. Niet van verbazing, maar van bewondering! Wat een prachtig boek. De kwaliteit van de foto’s is verbluffend mooi. De glanzende pagina’s voelen goed aan en hebben de juiste dikte. We hebben alle foto’s met 4 megapixels geschoten en dat komt erg goed van pas op de foto’s waar iPhoto al een foutmelding voor te weinig resolutie bij gaf. De foto’s waren namelijk rechtopstaand genomen en geplaatst op een liggende, pagina vullende plek. iPhoto moet dan gaan inzoomen en er blijft gelukkig genoeg kwaliteit over. Bijna alle foto’s hebben we kleur gecorrigeerd. Het blijkt dat hetgeen wat we op het scherm zien goed overeenkomt met wat er uiteindelijk in het boek terecht komt. Nu we het boek in handen hebben zijn we heel erg blij dat we het besteld hebben. Het blijft een prijzig verhaal, maar dan heb je ook écht wat. Elke cent is het iPhotoboek waard! Het voelt een beetje alsof je een dure, chique reisfolder doorbladerd. De reacties van mensen zijn tot nu toe erg positief; “Zijn dat echt ook jouw eigen foto’s”, “Wat een gaaf boek, doe je dat thuis op je PC?, geef me ff de link, dan kan ik ook….” Helaas, Made on a Mac! en only on a Mac! We zijn stiekem een heel klein beetje trots.

We hebben veel tekst in ons reisdocument gebruikt en zien achteraf dat de 12 points een beetje te groot is. Dat had veel kleiner gekund! Hier had Apple wat realistischer kunnen zijn in de verhouding beeld, boek. Maar gelukkig is het een beetje te groot en niet te klein. Dat zou erg jammer zijn geweest. De mooiste pagina’s zijn toch eigenlijk de pagina vullende. Plaats je twee pagina vullende foto’s naast elkaar dan ziet het er in iPhoto erg raar uit. We hebben hier dan ook nergens voor gekozen, maar dat had zeker gekund!

Resultaat

Conclusie

Een fotoalbum bestellen via iPhoto is ons zeer goed bevallen. Het creëren van het boek is, zoals gebruikelijk bij Apple, er simpel. Je kan er alles uithalen wat je wilt en je wordt nauwelijks tegengehouden in je creativiteit. Het bestellen is een ander verhaal. Apple heeft het niet echt toegankelijk gemaakt. Je moet betalen met een creditcard! Dat is niet voor iedereen mogelijk. Je zou eigenlijk ook op een andere manier moeten kunnen betalen. Waarschijnlijk kon Apple op deze manier deze service sneller in Nederland brengen en Amerikanen houden nou eenmaal erg van creditcards. Ons lijkt het een goed idee om de mogelijkheid te hebben om dit in een van de Apple Centers te kunnen bestellen. Upload je foto’s naar de Apple Sore, en haal na een paar weken je boek daar op, zodat je gewoon met pin kan afrekenen. Wellicht een idee om dit te gaan aanbieden. Een andere manier om zonder creditcard te bestellen is via een vriend of een kennis. Je voert de Apple ID gegevens van je vriend of kennis in en voegt een nieuw aflever adres toe. Niet vergeten het geld over te maken aan je Mac vriend. De kosten vallen eigenlijk nog wel mee. In een standaard boek van 20 pagina’s past, zonder volstouwen, een ‘rolletje’ van 36 foto’s. Van een vakantie van een week is dat prima te doen en van twee weken misschien ook nog wel. Minder goed bedacht is op het moment dat je voor het kleinste formaat kiest dat je er gelijk drie moet bestellen. Niet drie verschillende, maar drie dezelfde. Erg jammer. Waarschijnlijk is het anders niet rendabel voor Apple. We zijn over het algemeen erg enthousiast over deze service en gaan er zeker meer gebruik van maken.

Binnenkort kijkt MacOSX.nl naar nog meer diensten waar je een foto album kan laten bestellen. Zoals Albumservice.nl

Archief