OMT Driehoek Copy 3

Coda verlaat de Mac App Store vanwege sandboxing

Apple wordt er zowel om geroemd als vervloekt: sandboxing. Jip en Janneke zouden het uitleggen als: ‘een app afsluiten van de rest van het systeem’. Ontwikkelaar Panic van de bekende Mac-app Coda publiceert precies daarom zijn app niet meer in de App Store.

Coda is een veelgebruikte web-development tool voor de Mac, waarvan de huidige versie zowel via de website als de Mac App Store verkrijgbaar is. Voor de Mac App Store is er echter een speciale versie geschreven waar sandboxing is toegepast. Sandboxing is namelijk een vereiste van Apple om geplaatst te worden. Tijdens het ontwikkelen van een grote update voor de software is het team achter Coda op zoveel restricties gestuit, dat versie 2.5 niet meer in de Mac App Store zal verschijnen.

Sandboxing – Bron: Apple Apple hanteert sandboxing binnen Mac OS X om naar eigen zeggen diefstal, oplichting en het verwijderen van data door hackers tegen te gaan. Iedere Mac-gebruiker zal de pop-ups kennen waar je het systeemwachtwoord in moet voeren. Bijvoorbeeld als een app gebruik wilt maken van je contacten. Op dat moment doorbreek je de sandbox en maak je een specifieke connectie met ‘buiten’. Om überhaupt te kunnen werken moet een app aanspraak doen op het systeem en ook hiervoor is sandboxing vereist, wil de app als veilig worden beschouwd door Apple.

Voor de gebruiker creëert dit een veilige omgeving. Voor de ontwikkelaar betekent dit echter een berg met extra werk en uitdaging. Dit is dus ook het geval met Coda, wat de ontwikkelaars zelf een ‘sandboxing worst-case scenario’ noemen. Panic is zeker niet de enige ontwikkelaar die vanwege sandboxing de Mac App Store mijdt. Tel hier de 30% marge die Apple eist bij op en je kunt je gaan afvragen of ontwikkelen voor de Mac App Store nog wel interessant is.

Archief