OMT Driehoek Copy 3

Nintendo’s zorgelijke smartphone-debuut: Mittomo wordt spookstad

Miljoenen gebruikers stonden bij de lancering te popelen om Nintendo’s eerste smartphone-game te proberen. Miitomo kende een explosief debuut met meer dan 10 miljoen downloads. Na twee maanden lijkt de game echter te veranderen in een spookstad.

Uit stats van Surveymonkey blijkt dat Miitomo het qua downloads even goed deed als Candy Crush Jelly Saga en Clash Royale, maar dat de app veel minder gebruikt wordt. De helft van de spelers haakt na een week af.

Afhakende spelers Waar gamestudio’s King en Supercell de expertise hebben om spelers naar hun games te blijven lokken, lukt dat Nintendo niet. Zoals hieronder te zien blijven veel minder spelers plakken. Na een debuut met 10 miljoen downloads, gebruiken naar schatting nog maximaal 1 miljoen spelers Miitomo wekelijks. Zorgwekkender: het blijft dalen. Spelers openen Miitomo gemiddeld twee keer per week, terwijl dat bij Candy Crush en Clash Royale respectievelijk drie en vier keer is.

Klik/tap voor groter. Afwisseling ontbreekt Miitomo is een kruising tussen een game en sociaal netwerk en sterk afhankelijk van vrienden die actief zijn. Waarom zou je je Mii uitdossen met nieuwe kleding en accessoires kopen als toch niemand het bekijkt? Dit is opmerkelijk omdat de game samen met DeNA heeft gemaakt, een uitgever die gespecialiseerd is in freemium titels.

Waarom zou je je Mii uitdossen met nieuwe kleding en accessoires kopen als toch niemand het bekijkt?

Waar het Miitomo vooral aan ontbreekt is afwisseling. Er zijn eigenlijk heel weinig activiteiten en eenmaal voorbij de nieuwsgierigheid moet je het beantwoorden van vragen en antwoorden van vrienden lezen echt heel leuk vinden om de app nogmaals te openen. Gelukkig zijn de aankomende smartphone-titels van Nintendo een stuk interessanter (lees: Nintendo brengt Animal Crossing en Fire Emblem naar iOS).

Klik/tap voor groter.

Archief