OMT Driehoek Copy 3

Oculus Rift voorlopig niet voor Mac

Oculus is van plan om zijn virtual reality-bril Rift begin volgend jaar op de markt te brengen en heeft vandaag de minimale systeemeisen bekend gemaakt. Mac-gebruikers vallen buiten de boot, het bedrijf laat weten geen tijd voor OS X-ondersteuning te hebben.

Dat is opmerkelijk gezien eerdere development-versies van de VR-bril wel ondersteuning voor OS X hadden. In een blogpost legt Oculus uit dat een soepele release voor Windows-gebruikers de eerste prioriteit is. OS X en Linux zullen op een later moment volgen.

Om de VR-bril aan te sturen is veel grafische kracht nodig. Oculus vereist minimaal een Intel i5-4590 processor, een NVIDIA GTX 970 of AMD 290 grafische kaart en 8 gigabyte werkgeheugen. Daarnaast zijn twee USB 3.0-poorten en een HDMI 1.3-poort nodig.

Dat wil zeggen dat alleen de Retina 5K iMac of Mac Pro de Oculus Rift zouden kunnen aansturen. Het installeren van Windows via Bootcamp op een gemiddelde Mac gaat dus niet helpen. De Rift projecteert beeld in een resolutie van 2160 x 1200 pixels met 90Hz op twee schermen.

Oculus is tegenwoordig eigendom van Facebook, maar begon in 2012 als onafhankelijk bedrijf met het maken van VR-brillen. De bril van Oculus bedekt je hele gezichtsveld en het beeld beweegt mee met je hoofd. Zo krijg je een levensechte ervaring en lijkt het alsof je letterlijk in een spel zit.

Naast Oculus zijn ook andere bedrijven bezig met VR-brillen. Onder andere Sony, Samsung en HTC maken al prototypes. Apple heeft nog geen concrete plannen, maar heeft wel een patent op een bril die iPhone laat functioneren als VR-scherm.

Archief