OMT Driehoek Copy 3

Blijft Final Cut voor Pro’s?

Eerder deze week verscheen een bericht op AppleInsider waar menig Final Cut Pro gebruiker onrustig van werd. Volgens bronnen van de site zou Apple hard aan het werk zijn om zijn professionele videomontagesoftware toegankelijker te maken voor zogenaamde ‘prosumers’ en consumenten die ‘iets meer’ willen.

Professionele gebruikers vrezen een iMovie-achtige ombouw van Final Cut Pro. Bij monde van woordvoerder Bill Evans probeert Apple ze nu gerust te stellen door te benadrukken dat Pro’s de primaire doelgroep blijven van Final Cut en dat de volgende versie ‘awesome’ wordt.

De onrust ontstond toen Apple onlangs vacatures uitschreef voor visual en human Interface designers voor de Pro-videoafdeling. Geschikte kandidaten zouden gaan werken aan een nieuwe visuele en interactiestijl voor Apple’s professionele creatieve software. Daar kwam het bericht bij dat Randy Ubillos, verantwoordelijk voor de  rigoureuze verbouwing van iMovie ’08 en ’09, aangewezen is om Final Cut Pro op een zelfde manier gebruiksvriendelijker te maken voor een brede groep gebruikers.

Dit heeft veel professionele Final Cut Pro gebruikers het gevoel gegeven dat Apple hen niet langer ziet als de belangrijkste doelgroep voor de Pro apps. In een interview met CNET heeft Apple geprobeerd de gemoederen te sussen, door te erkennen dat Final Cut Pro de eerste keus is voor professionele video editors en dat de volgende versie van de software die doelgroep ook zal bedienen.

Vorige maand gebruikte Steve Jobs himself nog gelijksoortige bewoordingen om een bezorgde gebruiker gerust te stellen. Feit blijft echter dat er grote veranderingen voor de komende versie van Final Cut verwacht worden.

Vraag blijft echter of alleen Final Cut Express, een uitgeklede versie voor prosumers, of ook Final Cut Pro onder handen genomen wordt. Ondergetekende vermoedt dat Apple’s plannen nog groter zijn. Het Final Cut Studio pakket, bestaande uit Final Cut Pro, Motion, Soundtrack Pro, Color, Compressor en DVD Studio Pro, is nu nog een allegaartje van los van elkaar ontwikkelde applicaties. Qua interface en interactie verschillen ze compleet van elkaar, en samenwerking onderling is erg beperkt. Door al deze applicaties volledig nieuw op te bouwen op een uniforme manier en ze onderling samen te laten werken zoals dat nu al met de applicaties in iLife gebeurt, krijgt Apple een sterke troef in handen tegenover Avid’s Media Composer of Adobe’s Premiere Pro/After effects CS5.

Genoeg om hoopvol uit te kijken naar de volgende versie van Final Cut dus. Met een gemiddelde update-cyclus van 2 jaar en een update vorig jaar zomer kan verwacht worden dat de volgende versie nog wel een jaar op zich zal laten wachten. Nou ja, Rome stond ‘r ook niet na één dag.

Archief