OMT Driehoek Copy 3

Xbox 360: Microsoft outside, Mac inside

Als Apple gebruiker/ liefhebber moet je je vaak verweren tegen Windows vrienden of familie. Je staat dapper je mannetje tegen de aantijgingen ‘geen compatibility’ en ‘lagere processorsnelheid’ en denkt de strijd gewonnen te hebben. Maar dan komt het: “Er zijn nauwelijks games voor de Mac”… En elke keer sta je dan met je mond vol tanden, want inderdaad, in vergelijking met de supermarkt-hoeveelheden games voor Windows, lijkt het kastje bij de Mac winkels toch meer op een plaatselijke groenteboer. Maar vanaf nu kunnen wij Maccers ons verdedigen: de hoeveelheid spellen voor de Mac blijft weliswaar klein, maar de allersnelste en -nieuwste game console van Microsoft, de Xbox 360 doet de meest geavanceerde games tot leven komen met de voor ons overbekende PowerPC processor! Van buiten is het gedrocht alles behalve te naar Apple te herleiden. Jonathan Ives was blijkbaar te duur voor Microsoft. In plaats van hem, is het team van Astro Studios in San Francisco en het Japanse Hers Experimental Design Laboratory verantwoordelijk voor het uiterlijk van de nieuwe Xbox. Van binnen is het ding interessanter. Daar vinden we namelijk de IBM PowerPC processor, die al een aantal jaar in elke Mac te vinden is. De Xbox heeft er een van 3,2ghz met een VMX-128 vector unit voor elke van de drie cores. Verder zit er een 20GB harddrive in, 3 USB poorten, Wifi voorbereiding, een 500mhz ATI graphics processor en de console is voorbereid op High Definition games. De volledige specs zijn hier te vinden. In tegenstelling tot Apple, zal Microsoft weinig problemen hebben met een te kleine voorraad PowerPC Chips. De fabrieken van IBM draaien al volle toeren, terwijl de nieuwe Xbox 360 pas rond kerst zal uitkomen.

Archief