OMT Driehoek Copy 3

Final Cut Pro X: hit, miss or maybe? (deel 1)

Nadat eerder details uitlekten, keken video editors over de hele wereld likkebaardend uit naar het moment dat Final Cut Pro X het levenslicht zou zien. Vorige week was het dan zo ver, maar terwijl velen zich vergaapten aan de radicaal nieuwe interface en nieuwe functionaliteiten zagen anderen al snel grote tekortkomingen in Final Cut Pro X.

Nu het stof is neergedaald nemen we Final Cut Pro X onder de loep. In drie artikelen kijken we naar de vernieuwing, het gemis en komen we met een eindoordeel. Zo maken we de balans op of Final Cut Pro een hit, een misser of ‘work-in-progress’ is.Vandaag deel 1: vernieuwing.

De vernieuwingen van Final Cut Pro X kunnen samengevat worden in drie categorieën: de interface, de organisatie van media én de verbeteringen onder de motorkap.

Interface Wie al jaren werkt met Final Cut zal even slikken bij het zien van de nieuwe interface. In eerste instantie lijkt deze veel op die van iMovie. De klassieke tijdlijn is overboord gegooid en vervangen voor een zogenaamde magnetische tijdlijn waarin clips als losse ‘ballonnetjes’ achter elkaar staan. het omdraaien van clips of invoegen van clips in een bestaande edit gaat daarmee een stuk makkelijker dan voorheen.

Door clip connections te maken zorg je ervoor dat al het materiaal dat bij een clip hoort (b-roll shots, muziek, geluidseffecten etc) automatisch meegaat als je de clip verplaatst. Ook kan je zo’n verzameling materiaal in de tijdlijn samenpakken in één zogenaamde compound clip. Alles wat je met zo’n compound clip doet gebeurt automatisch met alle onderdelen die er in zitten, of je ‘m nu verplaatst, er effecten aan toevoegt of de snelheid verandert.

Voor editors is het natuurlijk ook belangrijk om tot op de frame nauwkeurig te kunnen monteren. Daarvoor is de Inline Precision Editor gemaakt. Je kan er precies het goede in- en uitpunt in een clip mee vinden, terwijl alles om dat punt ook te zien is. Zo kan je snel experimenteren met verschillende ‘cuts’ van je clips. Het proberen met verschillende clips of filters in je montage wordt verder aangemoedigd met Auditions. Je geeft vooraf welke clips of effecten in aanmerking komen voor de ‘auditie’ op een bepaalde plek in de tijdlijn. Via een pop-up kan je vervolgens met één clip de verschillende opties uitproberen.

Tijdens het monteren zal je nog veel meer nieuwigheden tegenkomen, zoals een ruime bibliotheek aan nieuwe overgangen, effectenn, motion graphics en titels die eenvoudig te bewerken zijn. Voor gecompliceerde audiobewerking is Soundtrack Pro niet langer nodig want alles kan nu in Final Cut Pro gedaan worden; van het toevoegen van effecten, filteren van ruis tot een Dolby 5.1 surround mix maken.

Wie bang is dat alle montage-conventies overboord zijn gegooid kan gerust zijn: clips kunnen nog steeds op de ‘traditionele’ manier toegevoegd worden aan een montage met insert, overwrite, replace of append. Dit kan met behulp van knoppen in de interface, door te slepen maar ook gewoon nog steeds met toetsencombinaties.

Ook kleurbewerking sterk verbeterd in Final Cut Pro. Het programma kan de kleuren van losse shots analyseren en vervolgens een balans maken. Wie geavanceerd wil kleurcorrigeren kan gebruikmaken van gradingfilters die tot nu toe alleen in Color te vinden waren. Tot slot is ook chroma-keying een stuk geavanceerder en tegelijkertijd eenvoudiger geworden.

Bibliotheken De nieuwe interface beperkt zich niet tot de tijdlijn, ook de bibliotheken waar effecten en bronmateriaal in staan zien er anders uit. Bij omvangrijke projecten met verschillende interviews, b-roll materiaal, audio clips en graphics kan een project snel een chaos worden. Final Cut Pro X begint dan ook meteen met het organiseren van bestanden. Tijdens het inladen kan het programma al een gezichtherkenning toepassen waardoor shots in de bibliotheek automatisch ingedeeld worden in de hoeveelheid mensen in beeld en het kader dat getrokken is (close, medium of totaal). Overigens kan je tegelijkertijd een scan aanzetten voor beeldstabilisatie, het rechtzetten van bewegende shots (het rolling shutter effect), kleurbalans en ruisonderdrukking van geluid.

Zodra je materiaal ingeladen is verschijnt het in Smart Collections waardoor je bijvoorbeeld snel alle shots kan vinden waarin één of meerdere personen te zien zijn. Daarnaast kan je ook zelf Smart Collections aanmaken voor je materiaal. Deze vul je door bijvoorbeeld keywords toe te voegen aan shots of zelfs aan een deel van een shot. De Smart Collections worden automatisch bijgewerkt als je nieuwe keywords toevoegt aan materiaal. Daarmee lijken ze op de slimme mappen in bijvoorbeeld iMovie of iPhoto. Uit deze programma’s is ook de media browser overgenomen waarmee je snel kan zoeken door de bibliotheken aan foto’s, video en muziek uit iLife applicaties of Aperture.

Shots kunnen nu ook gemarkeerd worden. Tijdens het bekijken van je materiaal kan je direct aangeven of het te gebruiken is of niet. In het eerste geval geef je met een aantal sterren aan hoe bruikbaar het is voor je montage.

Snelheid Een van de belangrijkste redenen waarom Final Cut  toe was een een fixe update was het feit dat het programma gebouwd was op een verouderde 32-bit architectuur. Hoeveel processorkernen je computer ook had, het programma gebruikte er maximaal twee. Final Cut Pro X maakt optimaal gebruik van elke Mac, groot of klein, oud of nieuw. Het programma is nu 64-bit en is gebouwd op een Cocoa fundament. Dankzij Grand Central Dispatch kunnen alle processorkernen aangesproken worden als ze nodig zijn voor bijvoorbeeld rendering. Daarnaast wordt de grafische chip of kaart in je Mac nu beter gebruikt waardoor effecten in montages in volledige resolutie in ‘real-time’ afgespeeld worden.

Sowieso is wachten iets uit het verleden, zo belooft Apple. Terwijl je materiaal van bijvoorbeeld een harddisk of SD-kaart wordt ingeladen kan je het al gebruiken in je montage. Final Cut Pro gebruikt gewoon het bestand op de externe drager totdat het bestand is gekopieerd naar je Mac. Dan wordt automatisch overgeschakeld op de kopie. Ook renderingen waar je eindeloos op moet wachten behoren tot het verleden. Vrijwel alles kan in real-time afgespeeld worden. Moet er toch gerenderd worden, dan gebeurt dat in de achtergrond zodat je ondertussen gewoon door kan gaan met je montage.

 

Vernieuwing genoeg dus in Final Cut Pro X. Er zal geen editor zijn die niet moet wennen aan de radicaal andere interface. Er is maar weinig waarbij je terug kan vallen op je kennis van het oude Final Cut Pro. Gelukkig gaat het leren snel. Er is goed nagedacht over interactie waardoor je het monteren-nieuwe-stijl snel onder de knie krijgt. Tegelijkertijd bespaar je vanaf het eerste moment al tijd: geschikte shots vinden gaat veel sneller en wachten op renderen behoort tot het verleden. Samen met de lading aan nieuwe functies lijkt de conclusie snel getrokken: Final Cut Pro wordt een hit, maar is dat wel zo? In deel twee kijken we wat er in negatieve zin op te merken is aan het nieuwe Final Cut Pro.

Dit is deel 3 van een driedelige serie over de vernieuwingen en het gemis in Final Cut Pro X. – deel 1: vernieuwing – deel 2: missers – deel 3: conclusie

Archief