OMT Driehoek Copy 3

Apple kondigt nieuwe Final Cut Studio aan

Apple heeft een nieuwe versie uitgebracht van Final Cut Studio. Versie 3 van dit pakket aan videobewerkingssoftwarre is bevat meer dan 100 nieuwe functies, verspreid over vijf applicaties: Final Cut Pro, Motion, Soundtrack, Color en Compressor. DVD Studio Pro is niet vernieuwd en LiveType is zelfs verdwenen in Final Cut Studio 3. De belangrijke verbeteringen in Final Cut Studio zijn de ondersteuning voor nog meer video-systemen, nieuwe audio-, video- en animatiemogelijkheden én ondersteuning voor Blu-Ray. Grote afwezige in de nieuwe feature-lijst is de ondersteuning voor 64 bits architectuur en multi-core processors. Mac Pro’s in montage setups zullen zich voorlopig dus nog moeten vervelen. Voor filmmakers die krap bij kas zitten is er beter nieuws: Final Cut Studio is € 300,- in prijs verlaagd en kost nu nog maar € 999,-. Upgraden kan voor € 299,-. Het pakket is online direct verkrijgbaar. Realiseer je voor het bestellen nog wel dat Final Cut Studio 3 draait alleen op Intel Macs met een grafische processor van ATI of NVIDIA. Final Cut Pro 7 Het belangrijkste onderdeel van de Final Cut Studio suite is en blijft Final Cut Pro. Met 1,4 miljoen gebruikers en een marktaandeel van 50 % is Final Cut Pro het meest populaire professionele videobewerkingsprogramma ter wereld, volgens Apple. In versie 7 zitten een aantal belangrijke verbeteringen én nieuwe functies verwerkt. Zo is Log and Transfer verbeterd waardoor de nieuwste generatie AVC-intra camera’s van Panasonic nu ondersteund worden. Er zijn nieuwe ProRes codecs toegevoegd voor bewerking van HD materiaal in kleine bestanden of in de best mogelijke kwaliteit. Deze nieuwe ProRes codecs worden door alle andere onderdelen van Final Cut Studio 3 ondersteund.

Uiteraard hebben veel nieuwe functies te maken met het daadwerkelijke montageproces. Een aantal verbeteringen maken monteren in Final Cut Pro eenvoudiger. Zo kunnen gebruikers met een nieuwe MacBook, Pro of Air voorzien van een multi-touch trackpad scrubben en in- en uitzoomen via multi-gesturebewegingen. Overgangen kunnen nu op meerdere snijpunten tegelijkertijd geplaatst worden en een integratie met iChat Theater maakt het mogelijk om anderen op afstand mee te laten kijken met je montagewerk. Een erg welkome verbetering is de mogelijkheid om te renderen en exporteren in de achtergrond terwijl je aan het werk bent in een project. Exporteren kan nu gelijktijdig naar meerdere formaten, waaronder Blu-Ray. Daarmee wordt het eindelijk mogelijk om HD projecten daadwerkelijk in HD op te leveren op dvd.

Final Cut Pro 7 heeft ook een aantal nieuwe functies die je daadwerkelijk terug kan zien in montages. Zo kan de snelheid van fragmenten nu eenvoudig aangepast worden binnen een clip met eigen speedmarkers en ease-in en -out curves. Nieuwe alfa-transities maken het mogelijk om overgangen te maken met bewegende mattes. Apple levert zelf een aantal alfa-transities maar het is ook mogelijk om ze zelf te maken. Wie internationale producties maakt zal blij zijn met de toevoeging van ondersteuning voor ondertiteling in Final Cut Pro 7. Deze wordt automatisch geoptimaliseerd voor webvideo, SD of HD output.

Motion 4 Met Motion 4 kunnen nu nog eenvoudiger motion-graphics voor videoprojecten gemaakt worden. Dankzij nieuwe functionaliteit zien deze er ook een stuk overtuigender uit. Zo kan je door virtueel lampen op te hangen in je project dynamische 3D licht- en schaduweffecten maken. Ook kan elk object in het project weerspiegelend gemaakt worden. Door paramters van verschillende objecten aan elkaar te linken kunnen ze nu op elkaar reageren. Wanneer bijvoorbeeld de positie of grootte van een object aangepast wordt, veranderen de objecten die er aan gekoppeld zijn automatisch.

De virtuele camera’s in een Motion project kunnen nu spelen met scherptediepte door te focussen op één object en andere delen onscherp te maken. Het bewegen van de camera’s is daarbij een stuk eenvoudiger in Motion 4. Het programma ondersteunt nu ook de 3Dconnextion SpaceNavigator (Zie OMT #114, 7:40) waarmee je nog makkelijker een virtuele camera of object kan doen bewegen.

Waar bewegende teksteffecten tot nu toe nog gemaakt konden worden met het LiveType is Motion nu het aangewezen tekstanimaties. Hiervoor zijn een aantal nieuwe functies toegevoegd waarmee individuele letters of hele zinnen voorzien kunnen worden van effecten en bewegingen. Motion heeft nu ook een aantal ‘Text generators’ om bijvoorbeeld tijdcodes, of het op/aflopen van een klok te tonen. Voor het maken van een (af)titelrol is zelfs een aparte functie ingebouwd in Motion 4.

Soundtrack Pro 3 Filmmakers weten dat geluid minstens zo belangrijk is als het beeld van een productie. Soundtrack Pro kan het opgenomen geluid bij het beeld oppoetsen en heeft geavanceerde functies om opnames, muziek en geluidseffecten te bewerken. De interface is verbeterd waardoor bestanden en kanalen makkelijker versleept of hergeordend kunnen worden. Bewerken, knippen en plakken moet dankzij de nieuwe interface en toetsenbord-shortcuts nog sneller gaan. Ook is de compatibiliteit met Logic Pro verbeterd waardoor projecten makkelijker uitgewisseld kunnen worden.

Het onderdrukken van ruis of ongewild opgenomen continue achtergrondgeluiden kon al langer met Soundtrack Pro. In versie 3 is deze functionaliteit echter verbeterd waardoor het makkelijker wordt om deze geluiden uit een audiospoor te filteren en het resultaat beter klinkt dan voorheen. De nieuwe functie ‘Voice-Level Match’ zorgt ervoor dat stemmen in een productie overal even hard klinken. Door één gewenst volume te selecteren worden alle andere gesprekken automatisch op dat niveau gebracht. Het uitrekken of indikken van audio gaat preciezer en kwalitatief beter, dankzij drie nieuwe algoritmes van Apple. Als dat niet genoeg is voor je biedt Soundtrack Pro 3 ondersteuning voor third-party plug-ins.

Color 1.5 De nieuwste telg in de Final Cut Studio was het programma Color. Het werd twee jaar geleden geïntroduceerd als onderdeel van FCS 2 en beloofde professionele kleurcorrectie voor Final Cut Pro projecten. Met name de integratie tussen FCP en Color is sterk verbeterd in de nieuwe 1.5 versie. Het is nu eindelijk mogelijk om een montagesequence uit FCP direct door te sturen naar het programma. Daar blijft de sequence met alle knips en overgangen zichtbaar tijdens de bewerking. Nadat de kleurcorrectie af is kan het ook weer ‘teruggegeven’ worden aan Final Cut Pro als een nieuwe sequence.

Het uitvoeren van kleurcorrecties gaat sneller dankzij de mogelijkheid om de bewerking van één automatisch uit te laten voeren voor een hele scène. Het renderen van bewerkingen gaat ook sneller door een nieuwe functie die zorgt dat alleen veranderde shots opnieuw gerenderd worden en individuele bewerkingslagen kan in- of uitschakelen. Veel gebruikte effecten kunnen nu opgeslagen worden zodat je ze de volgende keer snel voorhanden hebt. Ook kunnen clips nu bewerkt worden voordat ze in Final Cut Pro gemonteerd worden.

Voor OMT’ers die op 35 mm of met een RED ONE schieten is er nog meer goed nieuws: Color 1.5 ondersteunt 4K resoluties voor bewerking en rendering. Daarnaast kan Color 1.5 databases lezen die gemaakt zijn in Cinema Tools waardoor het programma kleurbewerking kan doen van originele 4K bestanden, terwijl de montage in FCP met ProRes gedaan is.

Compressor 3.5 Nadat het bewerken van je video klaar is komt als laatste stap altijd de conversie naar een gewenst formaat. Compressor 3.5 doet dit eenvoudiger en in meer formaten dan voorheen. Het is nu mogelijk om een actie uit te voeren nadat een conversie klaar is. Daarmee kan een video bijvoorbeeld automatisch toegevoegd worden aan je iTunes bibliotheek, ge-upload worden naar YouTube of MobileMe of gebrand worden op een DVD. Deze ‘Job Actions’ kunnen ook gebruikt worden in de nieuwe Batch templates. Daarmee kan vooraf ingesteld worden in welk formaat (of formaten) video’s geconverteerd moeten worden en welke Job Action vervolgens moet worden uitgevoerd. Van deze templates kunnen tot slot Droplets gemaakt worden. Dit zijn icoontjes op het bureaublad. Wanneer daar videobestanden op gesleept worden opent een versimpelde interface waarin direct een template uitgevoerd kan worden.

De meest in het oog springende nieuwe functie in Compressor 3.5 is de mogelijkheid om Blu-ray of standaard video-dvd’s te branden. Apple levert een aantal HD menu-templates maar er kunnen ook andere open XML templates gebruikt worden. Mocht je de authoring van een Blu-Ray schijf liever met een ander programma doen, dan kan Compressor ook alleen een Blu-Ray compatible H.264 conversie maken.

Archief