OMT Driehoek Copy 3

iPhone 6 nog steeds ongeslagen bij games

Die octa-core chip in Android-telefoons doet het vast goed op papier, maar maakt het ook écht wat uit? Uit een test van GameBench blijkt dat Apple’s dual-core A8-chip uit de iPhone 6 nog steeds gehakt maakt van alle nieuwe Android-toestellen.

GameBench testte de iPhone 6, Galaxy S6, Nexus 6 en de HTC One M9 op real world prestaties van 10 populaire games. Ondanks dat de iPhone 6 al bijna 11 maanden op de markt is, presteerde de telefoon aanzienlijk beter.

Er werd niet alleen gekeken naar het maximaal aantal te bereiken frames per seconde, maar ook hoe stabiel het aantal frames per seconde was. De iPhone 6 en Galaxy S6 kwamen hier goed uit de bus, maar de HTC M9 en Nexus 6 kwamen in sommige gevallen onder de 30 frames per seconde, wat al snel een minder vloeiend beeld geeft.

Eerlijke vergelijking Omdat GameBench de 10 populairste high-end smartphone-games test, zijn de resultaten een eerlijke weergave van wat gebruikers. Er zijn ook andere Benchmark-tools, maar fabrikanten manipuleren deze vaak door benchmark boosters in te zetten. Samsung is daar meermaals op betrapt.

Een ander punt is dat de iPhone 6 een scherm met een lagere resolutie heeft dan de Full HD-schermen van Android-telefoons. GameBench licht toe dat het om een real world test gaat en het Retina-scherm van de iPhone scherp genoeg is en het menselijk oog de pixels niet meer ziet.

Verlagen van resolutie Een scherm met hoge resolutie heeft bovendien niet altijd zin, want op Android-telefoons draaien games vaak met een verlaagde resolutie om de GPU te ontlasten. In onderstaande screenshots is goed te zien dat de iPhone 6 bij Grand Theft Auto een scherper beeld geeft dan de Galaxy S6, die de game ook op 720p draait. Meer screenshots zijn hier te vinden.

Archief