OMT Driehoek Copy 3

Apple’s accu-benchmark is niet meer van deze tijd (opinie)

Tijdens de onthulling van een nieuwe iPhone komen ze steevast voorbij: tabellen met de accuduur. Apple meldt bij iedere iPhone vrij nauwkeurig hoe lang je kunt bellen, surfen via 4G of Wi-Fi en ook de stand-by tijd. Een nette indicatie, maar het voldoet niet meer.

Wie belt er nu nog? Wie gebruikt zijn telefoon voornamelijk om met Safari te surfen? Spoiler alert: steeds minder mensen. En daarom heb je helemaal niets aan de indicaties die Apple geeft. Tijd voor verandering.

Apps verdringen web Als we kijken naar de trends in smartphonegebruik is het duidelijk, gebruikers besteden steeds meer tijd in apps (90 procent) en niet op het web (10 procent). De afgelopen jaren is dat percentage sterk gegroeid, blijkt uit onderstaande cijfers van Furry Analytics. Apple moet dit als eigenaar van een van de populairste App Stores ter wereld ook in zijn eigen statistieken zien. Waarom dan toch browsen als belangrijke indicator blijven gebruiken?

Smartphones: tijd in apps vs. tijd op het web (via: Furry Analytics) Populairste apps en games zijn veeleisend De gemiddelde smartphone-gebruiker besteedt de meeste tijd in apps en de populairste apps zijn ook nog eens veeleisend. Over het accugebruik van Facebook hoeven we niet te beginnen en ook Snapchat, Instagram en YouTube gebruiken door updates op de achtergrond, veelvuldig openen van de camera en het afspelen van video veel energie. Games gebruiken nog meer accu. Veel Pokémon GO-spelers hebben niet voor niets een powerbank bij en een half uurtje Pet Rescue Saga of Candy Crush vraagt behoorlijk wat van de batterij.

Tijd voor een realistische benchmark Hoewel de accu van de iPhone door de jaren heen groter is geworden, neemt de accuduur niet toe. Apple mikt bij de iPhone altijd op ongeveer 10 uur browsen, 10 dagen stand-by, 10 uur video en 40 tot 60 uur audio afspelen. Op papier geweldige cijfers, maar een groot deel van de iPhone-gebruikers komt de dag niet eens door, laat staan 10 uur gewoon gebruik op één acculading.

Daarom is het tijd voor een eerlijke benchmark. Apple moet in plaats van een accu rondom 10 uur bellen en surfen een accu ontwerpen die 10 uur meegaat bij gemiddeld gebruik van de meest populaire apps ter wereld. Met meer dan een miljard actieve iOS-apparaten en een bruisende App Store ligt die data voor het oprapen. Natuurlijk zitten er grenzen aan de fysieke mogelijkheden van accu’s en lukt het Apple waarschijnlijk niet om 10 uur gebruik van de populairste apps op één acculading te bieden zonder concessies aan het uiterlijk van de iPhone te doen. In dat geval zou “app-gebruik” aan de overzichten toegevoegd kunnen worden. Natuurlijk staat “4 uur app-gebruik” niet zo goed als “10 uur browsen”, maar het is wél eerlijk en klanten weten wat ze te wachten staat. Dat komt de klanttevredenheid die Tim Cook zo hoog in het vaandel heeft staan ongetwijfeld ten goede.

Archief