OMT Driehoek Copy 3

Leer van de meester: 5 design-wijsheden van Jonathan Ive

Apple’s sterontwerper Jonathan “Jony” Ive sprak gister in het Design Museum in Londen, de stad waar de ontwerper geboren is. Met een zaal vol designers ging de conver­satie tussen museumdirecteur Deyan Sudjic en Ive al snel de diepte in.

Natuurlijk ging het over zijn werk bij Apple, de toekomst van design en nog meer. Maar het meest interessant zijn de inzichten die Ive in zijn manier van werken gaf. Daar kunnen andere ontwerpers ongetwijfeld wat van opsteken. OMT zet de vijf interessantste inzichten op een rij.

Goede ideeën beginnen met dialoog Een idee is aan het begin slechts bij een iemand bekend, maar als het product eenmaal vorm krijgt, zijn veel meer mensen erbij betrokken. Een kleine verandering aan het begin van een ontwerpproces van een compleet ander product tot gevolg hebben. Het is volgens Ive daarom ook belangrijk om de dialoog met collega’s en geïnteresseerden open te houden.

Niet alleen renderen, maar ook maken Veel ontwerpers die bij Apple aan de slag willen, kunnen niets materialiseren. Dat komt volgens Ive omdat scholen geen budget aangeven aan workshops en studenten alleen dingen later renderen. CAD-software geeft slechts een klein idee van het uiteindelijke product. Pas als je iets tastbaars in handen hebt, komen tekortkomingen in je ontwerp duidelijk aan het licht.

Dit kan ook op websites en apps van toepassing zijn. Alleen een Photoshop- of Sketch-bestand geeft je nog geen idee hoe het werkt. Bouw een beta of prototype en ga er het gebruiken.

Een 3D-printer is een eenvoudige manier om ontwerpen te materialiseren. Vooruitgang komt met vele missers Als je nooit een misser maakt, boek je volgens Ive ook geen vooruitgang. Volgens de ontwerper mislukt 80 procent dat uit de studio komt sowieso. Dat is niet erg, want als iets niet goed genoeg is moet je het gewoon weggooien en aan iets compleet anders beginnen.

Kleine teams werken beter Het Industrial Design team van Apple bestaat uit slechts 18 medewerkers en er komen geen nieuwe ontwerpers bij. Dat komt omdat niemand ooit is opgestapt om ergens anders te gaan werken. Hoewel hij niet verder op de reden in ging, heeft Ive de voorkeur voor een klein team.

Apple’s Industrial Design team tijdens de onthulling van de Apple Watch [Foto: Leander Kahney] Alleen veranderen bij grote vernieuwing Iets veranderen is volgens Ive makkelijk. Maak het roze en pluizig. Iets beter maken is veel moeilijker. De ontwerper is van mening dat iets veranderen om het veranderen vaak op verzoek van de marketingafdeling gebeurt, maar echte verandering alleen bij vernieuwing nodig is. Bijvoorbeeld wanneer een scherm door spraakbesturing vervangen wordt.

Meer? Ontwerper Joseph Shaffery was aanwezig bij de sessie met Ive en heeft een verslag op zijn op zijn persoonlijke blog geplaatst.

Archief