OMT Driehoek Copy 3

Surface Studio: voordelen en gebreken in eerste reviews

Microsoft heeft met de Surface Studio een opvallend apparaat afgeleverd. De eerste all-in-one van het bedrijf uit Redmond is niet alleen een mooi object, maar presenteert de visie van Microsoft duidelijker dan ooit: alles krijgt een touchscreen.

Terwijl Apple’s Touch Bar door creatieve professionals werd bekritiseerd, kreeg Microsoft veel lof voor de nieuwe Surface. Is de Studio echt goed? De eerste reviews zijn uit. Dit zijn de belangrijkste punten:

Connectiviteit: hallo verleden Hoe progressief de Surface Studio op het oog ook is, de technologische keuzes van Microsoft zijn ouderwets. Er zijn vier USB 3.0-poorten (geen snelle USB 3.1, geen USB-C), een ethernet-poort, Mini DisplayPort voor een tweede scherm, een SD-kaartlezer en een minijack voor audio.

We kunnen Apple verwijten iets te snel te gaan met de nieuwe MacBook Pro met vier USB-C-poorten en Thunderbolt 3, maar Microsoft zit een beetje te ver in het verleden. Het ontbreken van Thunderbolt zal voor overstappers vanaf Mac een gemis zijn. Zeker voor professionals die snelle opslagapparaten aan willen sluiten.

Afbeelding via: Engadget. Klik/tap voor groter. De PC bevat ook een 5-megapixel webcam en een infraroodcamera voor Windows Hello gezichtsherkenning. Aan de rechterkant zijn de aan-uitknop en volumeregeling te vinden. Tenslotte kan de stylus magnetisch aan de PC bevestigd worden.

Prestaties: high-end PC van vorig jaar Microsoft heeft de meest luxe versie van de Surface Studio aan testers geleverd. Deze heeft een Core i7-processor van 2,7 GHz (Skylake, dezelfde generatie als de nieuwe MacBook Pro), 32 GB DDR4 RAM, GTX 980M GPU en een Fusion Drive (2TB HDD, 128GB SSD). Kosten: $ 4.199. Het instapmodel kost $ 2.999 en heeft een Core i5 (Skylake), 8GB RAM, 1TB aan opslag (64GB SSD) en een GeForce 965m.

Op de hardware hebben reviewers nogal wat aan te merken. Zo had The Verge graag de laatste generatie Kaby Lake processors gezien. CNET snapt de keuze voor een Nvidia Mobile GPU niet, deze is vooral voor laptops. “Microsoft heeft de kans gemist om een moderne GeForce 1080-chip te gebruiken en daarmee makers van virtual reality-content te bedienen. Ook 3D-ontwerpers en ontwikkelaars van veeleisende games hebben meer grafische kracht nodig,” schrijft CNET.

Afbeelding via: Engadget. Klik/tap voor groter. “Dit is oude technologie in een futuristisch design,” zegt Tom Warren van The Verge. Toch is het in de praktijk een hele rappe PC, volgens Devindra Hardawar van Engadget zijn de prestaties geweldig en was het geen probleem om tientallen tabbladen open te hebben, een 4K-video te bekijken en tegelijk Minecraft te spelen.

Het enige echte probleem is de mechanische harde schijf met alleen SSD Caching, zowel de snelheid als het geluid doen oude tijden herleven. De gemiddelde leessnelheid van 294 MB/s komt niet in de buurt van de 1,6 GB/s die flashopslag biedt en tijdens het openen van grote bestanden zal dit zeker merkbaar zijn. Over geluid gesproken, volgens The Verge is de Studio geen stille machine, de ventilatoren zijn constant hoorbaar en laten zich bij zware belasting flink horen.

Scherm en Pen Het scherm is de onbetwiste ster van de Surface Studio. Het 28-inch scherm heeft een resolutie van 4500 x 3000 pixels (13 megapixels). Dit zijn er 1,2 miljoen minder dan de iMac 5K Retina (5120 x 2880), maar toch genoeg. “Gecombineerd met PixelSense-technologie is dit het beste all-in-one-scherm dat we hebben gezien,” schrijft Engadget enthousiast. Net als de iMac heeft de Surface Studio ondersteuning voor het brede P3-kleurenscherm.

Afbeelding via: The Verge. Het bijzondere van dit scherm is dat het kan worden gebruikt als enorme grafische tablet. Het ingenieuze systeem kan het scherm tot een hoek van  20 graden positioneren. De Surface Pen kan vervolgens worden gebruikt om op het scherm te tekenen.

Volgens ontwerper Nick Cogan van CNET “voelt het heel natuurlijk, net als tekenen met een potlood.” Lawrence Mann, een illustrator van The Verge vergelijkt de nauwkeurigheid en latency met die van de Wacom Cintiq die hij gebruikt. Hij zou graag een draaibaar scherm hebben gezien en noemt de stylus niet erg ergonomisch. Alexander Sapountzis van Engadget noemt de palm rejection slechter dan die van de iPad Pro.

Afbeelding via: The Verge – Klik/tap voor groter. Surface Dial Naast het kantelbare scherm, zorgde de Surface Dial voor een “wow”-moment tijdens de onthulling van de Surface Studio. Het ronde apparaatje is een nieuwe interface waarmee contextuele tools opgeroepen kunnen worden. Het apparaat wordt op het scherm van de Surface Studio geplaatst en glijdt er zelfs met het scherm in de meest platte stand nog wel eens af. “Heel irritant en het zorgt voor afleiding,” schrijft The Verge.

Afbeelding via: CNET – Klik/tap voor groter. Navigatie door de menu’s en submenu’s is niet zo eenvoudig als Microsoft ons wil doen geloven. “Surface Dial is soms een beetje verwarrend met menu’s die aan alle kanten openen,” lezen we op CNET. The Verge is het er niet mee eens en schrijft “Surface Dial voelde al snel erg natuurlijk aan.” Gewenning zal een belangrijke rol spelen en net als met Apple’s Touch Bar is nog niet alle software voorbereid op de nieuwe interface. Momenteel is Adobe de grote afwezige.

Afbeelding via: Engadget – Klik/tap voor groter. Een computer die Apple had kunnen bedenken? Phil Schiller maakte in een interview onlangs duidelijk dat de Mac nooit een touchscreen zal krijgen. Apple heeft het getest en het is volgens het bedrijf uit Cupertino geen goed idee. De iPad Pro wordt met Apple Pencil als touchscreen-apparaat voor de creatieve gebruiker aangeprezen. Microsoft kan daardoor veilig in het gat dat Apple openlaat springen.

De Surface Studio bevat middelmatige Windows-hardware en onderscheidt zich vooral met het scherm en tekengereedschap. De PC zal daarom vooral serieuze grafische professionals -die teleurgesteld zijn in de nieuwe producten van Apple- aanspreken. “Het is op zich bijzonder dat een Microsoft-apparaat serieus wordt beschouwd als alternatief voor de Mac,” schrijft Tom Warren op The Verge.

Afbeelding: CNET – Klik/tap voor groter. Microsoft heeft nu een goede basis om zijn imago onder grafische professionals te verbeteren. De realiteit omvat echter ook werken met Windows, of zoals Nick Cogan van CNET het zegt: “Ik denk dat Windows de grootste barrière is. Zoveel mensen in de creatieve community hebben tientallen jaren ervaring met hun Mac.”

https://cdn.onemorething.nl/uploads//2016/11/surfacestudiovideo.mp4

Archief